zie beschrijving

Als een straaljager de geluidsbarriere betreedt, ontstaat er een zogenaamde 'sonic boom' (kijk filmpje). Maar ontstaat zoiets ook voor wanneer men de lichtsnelheid passeert. (of wanneer dat ook ooit mogelijk zou zijn)

http://www.youtube.com/watch?v=QX04ySm4TTk&feature=related

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, ook wanneer je sneller gaat dan de lichtsnelheid, ontstaat iets dat vergelijkbaar is met de 'sonic boom'. We noemen dat Čerenkovstraling, in het Nederlands meestal Tsjerenkovstraling genoemd omdat wij de Č niet kennen.

Dit klinkt vreemd, omdat niets sneller kan dan het licht.

Maar dat is niet helemaal juist. Niets kan sneller dan de lichtsnelheid in vacuum. Maar licht dat zich door materie heen voortplant, gaat langzamer. Zo heeft glas een brekingsindex van ongeveer 1,5; dat betekent, dat licht in glas ongeveer 1,5 keer zo langzaam gaat als in vacuum, ofwel ongeveer 200 duizend km/s in plaats van de 300 duizend km/s in vacuum.

In glas kan een deeltje nog steeds niet sneller dan de "normale" lichtsnelheid van 300 duizend km/s - maar het kan wél sneller dan de 200 duizend km/s die het licht in glas aflegt. In dat geval ontstaat Čerenkovstraling.

Kort gezegd: een voorwerp kan niet sneller dan "de" lichtsnelheid, maar dat kan wel wanneer je het licht vertraagt. Dan krijg je het optische equivalent van de 'sonic boom': Čerenkovstraling.

Zie onderstaande Bron voor meer informatie.

Toegevoegd na 1 dag:

Ik heb een engelstalige bron toegevoegd; daarin kun je een plaatje zien van deze straling.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarschijnlijk niet, anders hadden we er wel ooit iets over gelezen of gehoord.Of het moet zijn dat men het kan meten met de roodverschuiving.
Cryofiel
13 jaar geleden
Deze straling is te zien in kerncentrales en opwerkingsfabrieken. Het is de oorzaak van het blauwachtige licht dat je ziet in de waterbakken waarin splijtstof wordt opgehangen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik heb een tweede Bron toegevoegd waarin je een plaatje kunt zien.

Andere antwoorden (6)

je kan niet sneller dan het licht, dus dat is een nee,
wel een goede vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou dat nooit kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen idee waarom dat nooit kan, maar het is niet mogelijk.
als het zou kunnen zou ik zeggen dat het hetzelfde effect heeft als met geluid (harde knal, maar dan in de vorm van een lichtflits ofzo), mits het object dat sneller dan het licht gaat zelf licht uitzendt (want een stil object dat sneller gaat dan het geluid zal volgens mij geen knal produceren).
anders gebeurt dit natuurlijk niet
Tot nu toe is er nog niets bekend dat sneller is dan het licht (geloof ik).
Maar wie weet, wordt die theorie wel weer eens herlegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet mogenlijk. als je sneller dan het licht gaat, ga je terug in de tijd. of.. de tijd loopt door en jij niet. lastig te begrijpen maar het is sowieso onmogelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je veronderstelling dat je door de tijd reist als je sneller dan het licht gaat klopt niet,
je zal iets eerder bereiken dan licht, maar niet terug of vooruit gaan in de tijd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow, ik zie dus echt wel veel mensen die denken dat tijd iets met licht te maken hebben, ff in t algemeen : NOT
Cryofiel
13 jaar geleden
Ff in het algemeen: tijd en snelheid hebben ALLES met elkaar te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog : Bij de lichtsnelheid staat de tijd stil.
Er zijn hele verhandelingen geschreven over de relativiteitstheorie van Einstein.
Die heeft deze stelling bewezen.
Hoe harder je gaat, hoe langzamer de tijd gaat.
Een persoon die zijn hele leven piloot is geweest, is ca 1/100 seconde jonger dan zijn echte leeftijd.
Dit fenomeen gaat pas echt een rol spelen als je richting lichtsnelheid gaat, = 300.000 km per seconde.
Voordeel is dat je niet geflitst kan worden bij die snelheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is meer een sprookjes verhaal.
Afgezien van het feit dat er niets sneller kan dan het licht, omdat dat (voor massa hebbende voorwerpen) oneindig veel energie zou vergen, is de geluidsbarriere iets wat niet voor licht bestaat.
Geluid zijn materiegolven, trillingen van lucht. Licht zijn elektromagnetische golven die niet afhankelijk zijn van materie.
Wel zou al het uitgestraalde licht zich in één "plaats" ophopen, dus een vreemd visueel effect zou er wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid kan zich alleen verplaatsen in gassen (zeg maar lucht).In het luchtledige dus het heelal is geen lucht dus kan het geluid zich ook niet verplaatsen. Licht verplaatst zich wel in het heelal dat komt omdat het geen massa heeft. Het kan dus m.i. geen aardse knallen of iets anders veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wanneer de antimaterie deze materie opneemt