Hoe ontstaat een halo?

Begin van de avond van 1 sept. j.l. was er een bijzonder verschijnsel te zien in de lucht, er waren twee halo's ( bij-zon) tegelijk, nu is een halo niet zo zeldzaam, maar twee!
De kleinste was rechts van de zon te zien,wel erg sterk maar niet bijzonder, hij is een stukje van een hele cirkel rond de zon, wel bijzonder was de halo die pal boven me te zien was en leek op een zeer heldere regenboog, maar een regenboog staat "bol", maar deze halo stond hol!ten opzichte van de zon, die erg laag stond.
Deze tweede was dus een onderdeel van een ander cirkel, maar niet rond de zon, maar een circel die boven en gedeeltelijk achter me was.
Wie heeft enig idee hoe dit zit?

Toegevoegd na 7 minuten:
jammer ik kan de foto niet plaatsen, wie weet waarom?

Toegevoegd na 19 minuten:
Begrijp dat jullie wel de foto kunnen zien, ik zie alleen een 'Molentje".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg spectaculair deze verschijnselen. Supergaaf om ze mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foto doet het gewoon Ed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ho, das raar! Ik zie hem niet!
bedankt Bushokje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even de PC afzetten Ed, helpt bij mij altijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moolkeesje, komt het nog wel goed met je, niet te grote happen nemen he, met je grote bek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop,dat je dat laatste niet echt meent, want ik kan venijnig pikken1 Het geeft wel problemen met neus snuiten, iedere zakdoek gaat stuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat een weerspreuk in verband met regen:
Een kring rond de Maan ,die kan vergaan...een kring rond de Zon geeft geen pardon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een een kring om de maan, dat zal wel gaan
een kring om de zon.
daar huilen vrouwen en kinderen om. Hiermee wordt bedoeld, dat een kring om de zon soms de komst van een zware storm voorspelde en konden schepen vergaan ( mannen verdronken)

Het beste antwoord

Hol, van de zon af, zeg je.

De meest voorkomende halo's zijn de kleine kring, een kring op 22 graden rond de zon of de maan, soms met raakbogen en bijzonnen, heldere gekleurde vlekken op 22 graden ter weerszijden van de zon. Daarnaast onderscheiden we de grote kring op 46 graden van de zon, de circumzenitale boog, een omgekeerde boog op 46 graden boven de zon en zuilen boven en onder de zon, en de parhelische kring, die in tegenstelling tot andere halo's evenwijdig aan de horizon staat.

Een circumzenitale boog is een halo ontstaan door breking van zonlicht in ijskristallen en niet zoals een regenboog door reflectie van zonlicht in druppels. De circumzenitale boog staat recht boven de grote kring (46 graden) om de zon en is zeer kleurrijk en helder. De bolle kant is naar de zon gekeerd en rood terwijl de binnenkant violet van kleur is. De circumzenitale boog verschijnt vaak tegelijk met de bijzonnen als de zon niet te hoog staat (15-25 graden). Een circumzenitale boog bevat de kleuren van de regenboog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Bron erbij vermelden, waar ook de foto vandaan komt, die wel erg lijkt op de foto die je zelf plaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Humor! het is mijn eigen fotovan enkele dagen geleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist dat is hem, de cerumcenitale boog!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh moet zijn de circumzenitale, moeilijk onbekend woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is de foto die ik geplaatst heb, van Wikipedia.
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fymmhwh9ue.jpg Dit is de foto die jij geplaatst hebt, Ed:
http://bin.ilsemedia.nl/m/m1aytalwm2u0_3.jpg Het zijn dus twee verschillende foto's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ momopoyolo, ik kan de foto niet openen, dus kan ik niet zien welke het is, Mijn foto heb ik deze week zelf gemaakt en hier op g.v. bij deze vraag geplaatst, zou die nu al ergens op internet staan?
binnen een dag!
jatwerk dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik kan mijn eigen foto hier ook nog steeds niet zelf zien, ik zie het bekende draaiende molentje en dat zie ik ook als ik je site aanklik, zou het daarmee te maken hebben, dat ik doorschakel naar mijn eigen foto hier?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hoor het is zoals ik dacht, ben wezen kijken op de p.c. van mijn vrouw, daar zie ik wel mijn eigen foto bij mijn vraag en als ik jouw site aanklik zie ik hem ook, zal er bij mij een ander opzetten, ook van de halo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..............circumzenitale boog............
Wat een woord zeg! bedankt!

Andere antwoorden (4)

Kringen om de zon zijn echter allerminst zeldzaam, gemiddeld iedere twee of drie dagen is er ergens in ons land wel zo'n kring te zien en elders in de wereld is dat niet anders. Met de regenboog heeft het verschijnsel niets te maken. Een regenboog ontstaat door weerkaatsing van zonlicht in regendruppels, een halo door weerkaatsing in ijs.

Naast de kring kunnen allerlei vormen zichtbaar zijn zoals bogen in verschillende richtingen die raken aan de kring, lichtzuilen boven de zon en lichtvlekken aan weerszijden van de zon. Deze meestal prachtig gekleurde vlekken zijn geregeld te zien en worden bijzonnen genoemd.

Halo's hebben een voorspellende betekenis: een kring om zon of maan is vaak een voorbode van een weersverslechtering. Het KNMI startte rond de eeuwwisseling een serie publicaties onder de noemer ""Waarnemingen van onweders en optische verschijnselen"" met waarnemingen van vrijwilligers. Tegenwoordig worden de waarnemingen verzameld door de Vereniging voor Weerkunde en Klimatologie, de huidige organisatie van weeramateurs, waarmee het KNMI nauwe banden heeft. De waarnemingsreeks omvat inmiddels een periode van meer dan een eeuw, een unieke reeks in de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een regenboog onstaat door regendruppels, maar een halo ontstaat door ijsvorming in de hogere bewolking (tussen de 30.000 en de 80.000 voet hoog).
Het is een dun ijslaagje, waar de zon op weerkaatst waardoor je die mooie circel ziet verschijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja skusme, dat is me ook bekend, maar de cirkel staat niet rond de zon, zoals bij de andere halo, maar staat hol, van de zon af!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan het dan zijn dat ie rond de maan stond, dat je dat gedeeltelijk hebt gezien?
De eerste halo ontstaat door het prismaeffect van ijskristallen in de atmosfeer. Maar dat wist je al wel. De tweede ontstaat door reflectie van licht op water of ijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
De bron is op zich geen verklaring, maar wellicht dat je daar wat meer uit kunt halen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt Widar voor je geweldige site, moet wel nog even alles lezen, maar "mijn" halo staat er bij.
+1
Op www.keesfloor.nl staat een duidelijke verklaring,waarvan ik hier een stukje bij doe. Er staan ook mooie foto"s bij.

Breking of terugkaatsing van zonlicht door zwevende ijskristallen veroorzaakt op verschillende plaatsen aan de hemel vaak relatief heldere vlekken, zuilen, cirkels of bogen. Gemiddeld kunnen in ons land om de andere dag dergelijke verschijnselen, die men halo's noemt, waargenomen worden. Desondanks is dit prachtige natuurverschijnsel bij velen helaas onbekend.

Onder de naam halo's vat men een aantal lichtverschijnselen aan de hemel samen waarvan de kleine kring de bekendste is. Naast de ringvorm kunnen ook bogen, zuilen of lichtvlekken voorkomen. Sommige halo's zijn wit, andere zijn aan de kant van de zon roodachtig van kleur terwijlook zeer kleurrijke halo's voorkomen. De meeste haloverschijnselen liggen gegroepeerd in een vrij ruim gebied rond de zon of de maan, die ook als lichtbron kan fungeren. Er zijn echter ook halo's die juist tegenover de zon zijn gelegen of de hemel geheelomspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, die tegenover de zon gelegen zijn, dat is hem.
+1