Er zijn natuurlijk genoeg plastics die vast zijn en waar we doorzichtig materiaal van kunnen maken. Maar naast de traditionele kengetallen van smeltpunt en het kookpunt bestaat er ook een Tg, dit is de glasovergangstemperatuur. Dit is een toestand waarbij de moleculen niet vastgevroren zitten in een rooster, maar wel in een vaste toestand verkeren. Populair gezegd hebben ze een enorme hoge viscositeit. In heel oude gebouwtjes met authentieke ramen kan je soms zelfs zien dat het glasonder dikker is dan aan de bovenkant. Eigenlijk is glas dus vloeibaar maar heeft het alleen een enorme hoge viscositeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
glas en rooster is incompatible, it wont ever solidify...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn genoeg polymeren met een Tm EN een Tg. Ik dacht dat het relaxatie heette dat het zo lang kan duren voor er geen Tg meer was en alleen nog sprake is van een Tm (smelttemp.)

Andere antwoorden (2)

Daar kunnen we kort over zijn: bij kamertemperatuur is glas niet vloeibaar.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Google een naar 'Is glass a liquid'. Dan begrijp je wat ik bedoel.
AWM
14 jaar geleden
Waar zie je me voor aan? Dat ik natuurlijk al gedaan.
Hele verhandelingen. Met de conclusie: "Nevertheless, from a more common sense point of view, glass should be considered a solid since it is rigid according to everyday experience."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, laat maar
AWM
14 jaar geleden
Ja, goed argument!
AWM
14 jaar geleden
En waarom vraag je het trouwens als je zo goed het antwoord weet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
glas is dus wel vloeibaar, alleen zeer hoog visceus.
AWM
14 jaar geleden
Kun je dat aantonen (bij 20 graden) ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leg een glasplaat over een balk bij een temp van 20 gr. en kom over 100 jaar weer kijken. Het zal dan over de balk heen gaan hangen. Dat doet een stuk vast materiaal als bv aluminium of ijzer niet. Het is écht een vloeistof.
AWM
14 jaar geleden
Je bent ook slachtoffer geworden van deze urban legend.
Glas is een amorfe vaste stof.
Dat antieke ramen dikker zijn aan de onderzijde, is ontstaan bij de fabricage.
Jouw glasplaat zal over 100 jaar nog kaarsrecht zijn.
Lees op:
http://dwb4.unl.edu/Chem/CHEM869A/CHEM869ALinks/www.ualberta.ca/~bderksen/florin.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Krijg je van mij een +1 Antwoordman.
AWM
14 jaar geleden
Dank je Martijn!
Ik snap het ook wel, het fabeltje van het vloeibare glas is heel hardnekkig en zelfs in natuurkundeboeken terechtgekomen. Het is dan ook voor veel mensen blijkbaar niet makkelijk om te aanvaarden dat het anders ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik las het inderdaad. Het is ook een moeilijk concept natuurlijk, maar toch.
Glas is vloeistof, maar zo taai dat het kan breken... Ik zal je zeggen waarom dat het zo is... Alleen door vloeistoffen kun je doorheen kijken... Door alle vaste stoffen kun je niet heenkijken...

en zo taai dat het breekt, vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet jij toevallig dat glas, héél langzaam naar onder zinkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EDIT: dat --> of
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor is veel zwaarder dan water, of bedoel jij die temperatuurbolletjes van glas die zweven of drijven en zinken?
de soortelijke massa is toch veel meer dan dat van water hoor... een glas zinkt snel... Maar wees meer informatief please als ik je niet kan volgen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kempo zij; dat in oude gebouwjes het glas onder dikker is dan boven.....door de zwaartekracht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is zwaartekrachtssegregatie, klopt inderdaad... onderin wordt het dikker naar verloop van tijd...
AWM
14 jaar geleden
Nietes, broodje aap.
Lees reacties op vorig antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn ook vaste stoffen waar je doorheen kunt kijken. Wat dacht je van perspex, plexiglas, vele kunststoffen, kwarts, ijs? Zelfs door een dunne laag aluminium kun je heenkijken.