Welke gebeurtenissen hebben geen oorzaak?

Is er altijd een oorzaak-gevolg relatie of kan een gebeurtenis ook spontaan ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Antwoorden (12)

Volgens mij is een gebeurtenis niet mogelijk zonder oorzaak. Ik kan me iig geen gebeurtenis voorstellen die niet het resultaat is van andere gebeurtenissen.
(en nou niet beginnen over god die het universum geschapen heeft aub, die hebben we al gehad)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol.
Ja, de vraag die je stelt ie helemaal uit het niets ontstaan en heeft geen aanwijsbare oorzaak.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan wel wat oorzaken bedenken; eerdere vragen op dit forum, de opvoeding van Kweenie, zn opleiding.. dat soort dingen kunnen allemaal tot deze vraag geleid hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt krullenkoppie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
o trouwens, als je het causale verband niet gemeten hebt, wil dat niet zeggen dat het causale verband niet bestaat..
Bij het toetsen van een verklarende hypothese is het belangrijk dat de oorzaak en het gevolg daadwerkelijk samenhangen. Een bekend voorbeeld is het volgende: In de periode 1960-1980 nam het aantal geboorten in Duitsland af. In dezelfde periode nam ook het aantal ooievaars in Duitsland af, terwijl de teelt van rode kool gelijk bleef. Theorie: de ooievaarsstand neemt af, daardoor kunnen ze minder kinderen langs brengen.
Er is hier wel sprake van een statistisch verband: het aantal geboorten daalt en het aantal ooievaars daalt. Maar aangezien kinderen niet door de ooievaar gebracht worden is er geen causaal verband. De hypothese moet dan ook verworpen worden.
Een betere hypothese zou zijn dat "de pil" in die periode geïntroduceerd werd zodat een betere anticonceptie mogelijk werd. Er is tenslotte wel een causaal verband tussen anticonceptie en geboorten.

Onzekerheid en wederkerigheid
Als de causale richting onzeker is wordt vaak van een kip-en-ei-probleem gesproken. Dat is echter onjuist. De metafoor van de kip en het ei verwijst naar wederkerige causaliteit. Die heeft niet zoveel met onzekerheid te maken. Onzekerheid is een eigenschap van de kennis (over de oorzakelijkheid) van de onderzoeker. Wederkerigheid is een eigenschap van het onderzochte oorzakelijke verband zelf.
Bovendien hoeft wederkerigheid geen probleem te zijn, maar voor zover de wederkerigheid verwarring sticht levert zij natuurlijk wel een kennisprobleem op. Psychosomatische klachten vormen een voorbeeld van wederkerige causaliteit: mensen met geestelijke problemen kunnen lichamelijke reacties krijgen, die op hun beurt weer tot een verergering van de geestelijke problemen leiden of tot nieuwe geestelijke problemen. Als die wederkerigheid niet onderkend wordt zou je van een verklaringsprobleem kunnen spreken (en van een behandelprobleem: zonder juiste diagnose geen goede therapie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ander mooi voorbeeld uit mijn statistiek onderwijs:
Stel dat er ruimtewezens naar de aarde kijken en het gedrag van mensen gaan onderzoeken. Zij vinden op een zeker moment dat als er mensen met een regenjas aan over straat lopen, er ook mensen met paraplu's over straat lopen. Ze trekken de conclusie: de oorzaak van het lopen met paraplu's ligt in het feit dat sommige mensen regenjassen dragen (of andersom, kan natuurlijk ook).
Hier wordt vergeten te zoeken naar een eventuele gemeenschappelijke oorzaak, misschien voor de ruimte wezens onzichtbaar: namelijk regen.
Gevolgen hebben geen oorzaak...

Toegevoegd op 08-05-2009 15:54:45
Spontane gebeurtenissen dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh kun je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er is eerst gevolg en dan pas oorzaak... wat was er eerst in de bijbel: het woord... pas daarna... vul zelf maar in...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou niet weten of je gelijk hebt maar ik begrijp er geen bal van. En waarom moeten we weer over de bijbel praten?
Toekomstige gebeurtenissen.
Gebeurtenissen hebben pas een oorzaak als ze geschied zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele gebeurtenis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een hoop discussies die ik met mensen gehad heb, kwam men met de 'nutteloze' oorzaak-gevolg 'theorie' op de proppen. Het voegt niks toe dus het is ook nutteloos om op te brengen.

Wat is 'oorzaak' wat is 'spontaan' (voor de laatste zijn ERG veel verschillende definities)

Denk hier maar eens over na:
Er is een gebeurtenis --> De waarom vraag kan hier oneindig op gesteld worden.

Stelling: Zonder oorzaak geen gebeurtenis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zoeken altijd naar een oorzaak of ze bedenken er een. Als ik schrijf dat ik net aan mijn snor frunnikte dan is er vast wel iemand die beweert te weten wat de oorzaak is.
Volgens mij kun je alleen maar stellen dat mensen niet in staat zijn om een gebeurtenis zonder oorzaak te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oorzaak is toch ook een gebeurtenis? Dus heeft die gebeurtenis geen oorzaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist! een oorzaak is ook een gebeurtenis! en die heeft ook weer een oorzaak... etc etc. Alles lijkt 1 grote kettingreactie!
Ha, die Kweenie;

Ik denk dat je deze vraag pas kunt beginnen te beantwoorden als iedereen het eens is over de definities van de begrippen 'spontaan', 'gebeurtenis', 'oorzaak' en doe dan ook 'aanleiding' er maar bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als wij een verband menen te bespeuren tussen twee opeenvolgende gebeurtenissen noemen we dat oorzaak en gevolg...
als we het verband heel speciaal vinden noemen we het toeval...
en als we geen verband zien, noemen we het een spontane gebeurtenis zonder oorzaak of gevolg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel gevolg heeft een (één) oorzaak. Elke gebeurtenis heeft onkenbaar veel oorzaken.
een jaar geleden