De aarde werd zo'n 5 miljard jaar geleden gevormd uit een samentrekkende wolk van stof en gas (waarschijnlijk werd die samentrekking weer veroorzaakt door een supernova-explosie van een andere ster)
In dat beginstadium was de aarde geheel vloeibaar en dus gemakkelijker te vormen.
Dat vormen gebeurde door de zwaartekracht en de 'ronde vorm' ontstond doordat de zwaartekracht het buitenoppervlak zo klein mogelijk willen maken (een bolvorm kost ook het minste energie).
Stel je honderd knikkers voor op de vloer. Als je daar een touw omheen legt en dat aantrekt, zul je geen driehoek of vierkant krijgen maar een ronde vorm, omdat die bij de gegeven inhoud de kleinste buitenkant heeft. Iets dergelijks gebeurt ook met regendruppels: die zijn ook rond (als je de invloed van de luchtwrijving tijdens het vallen even verwaarloost). Als de regendruppels afkoelen, houden ze die ronde vorm en krijg je dus ronde hagelstenen. Zo ging het ook ongeveer met de aarde en de andere planeten, toen deze afkoelden. (Jupiter, Saturnus, Uranus en Neptunus zijn overigens gasplaneten)

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er een centrum is waar de zwaartekracht zich centreert. Doordat de zwaartekracht een werking naar alle kanten heeft, trekt het de aarde an sich aan.
De aarde is echter niet helemaal rond, en dit komt waarschijnlijk door een verschil in dichtheid op verschillende plaatsen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wereld is niet (precies) rond. De aarde heeft de vorm die hij heeft voornamelijk vanwege de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wereld is niet rond, de aarde is een bolvorm.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als het een kubus zou zijn, zou de volvo ocean race niet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
want?
Wel, als de aarde plat zou zijn, pletteren we er af als we aan de rand komen, nu zal dat voor een helehoop probleem-mensen, zoals JP en WB absoluut geen probelem zijn en voor Nederland een geweldige oplossing....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aarde is niet rond, maar meer een afgeplatte bol. Daarnaast is er niet niet echt een reden tot deze vorm, maar meer een oorzaak: Door de draaiing van de aarde werkt er op de evenaar meer kracht van de aarde af dan op de polen. Hierdoor is de afstand tussen de evenaar en het middel van de aarde groter dan de afstand tussen de polen en het middel van de aarde.