Ik heb ooit van mijn natuurkunde docent gehoord dat alle materie op aarde in één suikerklontje past?

Klopt dit? En wat is de rest dan, energie ofzo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Hij bedoelde waarschijnlijk dat dit zou opgaan als je alle electronen in de atomen op de kernen zou plakken.
Een leuke denkoefening, maar de materie zoals wij die in onze realiteit kennen bestaat bij de gratie van de 'ruimte' die erin zit.
Plaatje bij antwoord
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu moet ik ineens aan een vraag denken die van de week gesteld is, namelijk: bestaat 'niets'?
Als je kijkt naar de ruimte tussen de electronen en de kern van een atoom, dan zit daartussen dus niks!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lege ruimte is toch ook niets. Dat is er nog veel meer.
AWM
14 jaar geleden
Ja, daar lijkt het wel op. Alhoewel, als je dat aan een kernfysicus zou vragen, zou hij uitleggen dat volgens het Bohr-model de electronen niet precies die cirkels doorlopen, maar meer een wolk vormen. Maar 99,9% lijkt uit helemaal niets te bestaan. Totdat we in de grote deeltjesvernellers ooit tot nieuw inzicht komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt idd. Atomen zijn meer niets dan iets. Heeft Rutherford ontdekt in een tamelijk bekend experiment. Zie link... http://nl.wikipedia.org/wiki/Verstrooiing_van_Rutherford De elektronen rond een atoom kunnen overigens op de meeste vreemde manieren rond die kern zitten. Zie link.. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Hydrogen_Density_Plots.png
Klopt, zie een ander antwoord van mij hier op GV...
uitvoerig uitgelegd door XiniX

Stel je voor dat er een godshand uit de hemel zou komen en die kneep heel hard om de aarde, zo hard dat alle ruimte in de tussenruimte van alle moleculen, atomen en kernen eruit geperst zou worden, dan zou je een erwt of nog veel kleiner overhouden. Hoe groot dat precies is is irrelevant…

Dat was een deel van de uitleg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sterker nog, het hele heelal past in een erwt heb ik van mijn natuurkunde leraar geleerd. Atomen zijn voor 99,999% leegte.