De meeste chemische reacties vinden plaats zonder energie van buitenaf toe te voegen. Denk aan roesten. Wel komt er in heel veel reacties warmte vrij. Dit wordt een exotherme reactie genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja.

Een voorbeeld is witte fosfor, dat spontaan kan ontbranden.

Een ander voorbeeld is puur natrium, dat spontaan (en heftig!) reageert met water.

Zie de beide Bronnen hieronder.

Zo zijn er vele voorbeelden; ik heb er slechts twee genoemd.
Cryofiel