In een normale elektromotor wordt met een elektromagneet een magnetisch veld opgewekt. Beweging ontstaat door aantrekking/afstoting tussen een elektromagneet en een gewone magneet, of tussen twee elektromagneten.

Je kunt elektriciteit ook omzetten in beweging door een piëzo-elektrisch element te gebruiken. Dit wordt vooral gedaan in micromotoren.

Tenslotte is het mogelijk met elektriciteit een elektrische lading op te bouwen. Gelijke ladingen stoten elkaar af, ongelijke ladingen trekken elkaar aan. Dit principe wordt, voor zover ik weet, nog slechts gebruikt in experimentele onderzoeksopstellingen in het laboratorium.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bijvoorbeeld door gebruikmaking van een elektromotor....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal door het opwekken van magnetische velden en een magneet hierin te plaatsen (bv door spelen afwisselend wel of geen spanning te geven kan je draaaing genereren)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De drijvende kracht daarvoor is de Lorentz-kracht. Dat is de kracht die uitgeoefend wordt op een elektrisch geladen deeltje dat zich beweegt in een magnetisch veld. In een elektromotor wordt dit verschijnsel handig uitgebuit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan op verschillende manieren. Ik noem de twee meest voorkomende.

Een elektromagneet
Dit is een magneet die ontstaat ten gevolge van magnetische werking van een elektrische stroom. Plaatst men een op een ijzeren kern een draaispoel, dan wordt het ijzer magnetisch wanneer een stroom door de windingen vloeit. Wordt de stroomketen verbroken, dan verdwijnt het magnetisme bijna geheel. Het aantal toepassingen is zeer groot. B.v. de elektrische bel, relais, telegraaftoestel, hefmagneet, railrem, remmagneet, etc.

Elektromotor
Dit is een machine die elektrisch vermogen opneemt en dit, behoudens de verliezen, als mechanisch vermogen aan de as afgeeft. Men onderscheidt de gelijkstroommotor van de wisselstroommotor die een fase of draaistroommotor (driefasemotor) kan zijn, waarvan de laatste het meest gebruikt wordt.
De werking van een elektromotor is gebaseerd op elektromagnetisme. De motor bestaat uit een stator en een rotor, die in de stator kan draaien. Van deze twee is er in elk geval één uitgevoerd als elektromagneet. Afhankelijk van het type motor kan de ander uitgevoerd zijn als permanente magneet, elektromagneet of slechts van magnetisch materiaal gemaakt zijn. Door de krachtwerking van magnetische polen op elkaar, of door inductiewerking, gaat de rotor draaien.