In hoeveel % van de gevallen blijkt dat 'in vitro' onderzoeken voor meer dan 99% overeenkomen met 'in vivo' onderzoeken?

Als een onderzoek dus eerst in vitro wordt gedaan, en later alsnog in vivo. Het is bekend dat een onderzoel in vitro niet altijd gelijkluidende conclusies zou hebben als 't in vivo is gepleegd. Ik ben dus benieuwd naar HOE vaak de conclusies afwijken als naderhand alsnog in vivo onderzoek wordt gepleegd.
Zijn daar uberhaupt cijfers over bekend?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (1)

Jouw vraag is eigenlijk te complex om zomaar even een percentage te noemen. In vitro onderzoek wordt eigenlijk alleen maar gedaan op cellen, terwijl in vivo wordt gedaan op hele organismen. Bij bijvoorbeeld medicijn onderzoek, wat ik gedaan heb, moeten beide onderzoeken uitvoerig worden gedaan, want deze kunnen behoorlijk verschillen.
Gevolgen van een bepaalde chemische stof op cellen is natuurlijk heel anders dan dat op een heel organisme en dan heb ik het niet eens over de andere gevolgen die een stof kan hebben op andere delen van het organisme. Dus concluderend kun je dit niet echt in percentages uitdrukken en als ik al een percentage zou moeten noemen zou ik neigen naar bijna 0%.

Toegevoegd op 11-05-2009 20:15:36
Die 0% is misschien wel wat laag, maar de kans dat de chemische stof ongewijzigd kan worden toegepast op een heel organisme is wel klein hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh... Bina 0%? Da's niet veel :).