De Large Hadron Collider; een doos van pandora? of hoeven we ons geen zorgen te maken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarover zouden we ons zorgen moeten maken?

Het beste antwoord

Het klopt dat de LHC met vrij zware deeltjes werkt met een hoge dichtheid. Zelfs in de zin van zwart gat massadichtheid. Echter, die deeltjes zijn bij lange na niet stabiel genoeg om gevaarlijk te zijn of zwaar genoeg.
Dat er wetenschappers bezwaar maakten heeft meer te maken met een onderlinge prestige strijd tussen groepen natuurkundigen dan met een reel gevaar al hebben ze op zich wel een heel ver gezocht punt. Niemand heeft immers ooit daadwerkelijk een zwart gat van dichtbij geobserveerd en we weten er idd vrij weinig van af. Daar komt de theorie vandaan dat ingeval van een aantal enorm onwaarschijnlijke theorieën die stuk voor stuk waar moeten zijn er een worst case scenario is dat een probleem zou kunnen zijn.....
Het bezwaar dat werd gemaakt is dat als die deeltjes per ongeluk tegen alle bekende natuurkunde in nu eens stabiel zouden zijn en vervolgens tegen alle bekende natuurkunde de LHC overleven en vervolgens ook nog eens tegen alle bekende natuurkunde in sterk genoeg zijn om andere deeltjes op te slokken om zwaar genoeg te worden om hele atomen enz. op te slokken, de Aarde heel misschien wel eens in een zwart gat zou kunnen verdwijnen.
De deeltjes waar het apparaat mee werkt zijn overigens gewoon onderdeel van normale atomen (een proton is bijvoorbeeld een hadron deeltje). Sommige kunstmatige varianten op die deeltjes hebben iig een enorme dichtheid maar daar is al van bekend (aangetoond) dat ze slechts een fractie van een seconde kunnen bestaan in dit universum.

De kans dat de Aarde uit zichzelf spontaan desintegreert is groter dan dat de LHC een einde aan onze planeet kan maken.

Dit is ook niet eens de eerste keer dat er een dergelijk bezwaar op duikt. Voor een aantal jaar terug was er een discussie over een andere grote deeltjes versneller over of dat ding het potentieel had het heelal te 'on-maken'. Ook hier geld dat de kans dat al die theorieën die zulke doemdenkers spuien kloppen nihil is. Ze hebben het ding dan ook maar gewoon aan gezet.... en we zijn er allemaal nog....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 van mij; Maar aha! zullen de doemzeggers opperen. De LHC is nog niet op volle kracht getest. Het kan dus nog! Misschien wordt de LHC pas op 21 december 2012 op volle kracht getest. Dat zou wel mooi zijn voor die doemzeggers... ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mwoch, zelfs al zou een stabiel zwart gat ontstaan, dan zou het nog steeds vele eeuwen duren voor wij daar iets van zouden merken. Pas de laatste paar minuten zou het heel snel gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Och; stel dat die doemdenkers gelijk hebben dan heb ik iig nog wel een fles whiskey om eerste rang van de ondergang van de planeet mee te bekijken. Je kent het devies he... 'als we gaan, dan gaan we met z'n allen' Als je iedereen moet geloven die roept dat de wereld vergaat dan lopen we minimaal een paar dozijn Aarde's achter met vergaan. Ik kan me er niet druk meer om maken. Zoals ik al in een eerder antwoord zei: die bollekes zijn gemaakt voor duurzaamheid. Die krijg je niet zomaar kapot...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+10 vanwege 'De kans dat de Aarde uit zichzelf spontaan desintegreert is groter dan dat de LHC een einde aan onze planeet kan maken.'

Andere antwoorden (6)

Ik denk dat het wel zal meevallen.
De kans dat er daadwerkelijk een klein zwart gat ontstaat die de werld zal opslokken is uitermate klein.

Zie ook de links voor wat leesvoer :-)
(Ja, die PPL is dezelfde)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
had dat niet maken met het wapen dat ethisch gezien niet door de beugel kon.
(vernietigd alleen het leven maar laat verder alle gebouwen etc. ongeschonden.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van enig verband tussen deze collider en de neutronen bom is werkelijk op geen enkele manier sprake naar mijn idee. Of mis ik iets? Allebei werken ze op natuurkundige principes, maar ja, mijn grasmaaier werkt ook op natuurkundige principes....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ethisch gezien niet door de beugel, eh? En een wapen die de wijde omgeving totaal verwoest is wel ethisch te verantwoorden?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Historisch gezien wordt ethiek bepaald door wie het voor het zeggen heeft. Dus het hangt er maar van af wie wint in zo'n conflict. In de VS vinden ze dat die 2 atoombommen in '45 nodig waren. In Nagasaki en Hiroshima zijn ze het daar toch niet helemaal mee eens.... Nu zou je zeggen: nee, kan allebei niet, maar denk maar niet dat die gedachtegang stand zal houden in een conflict dat met conventionele methoden lang gaat duren en veel slachtoffers zal eisen. We leven hier al te lang in vrede dat we niet meer gewend zijn met het mes op de keel te leven. Laten we daar heel blij mee zijn maar ga dan niet meteen roepen dat je ethiek nu beter is dan vroeger. Het is gemakkelijk om de goede uit te hangen wanneer je zelf in luxe leeft zonder gevaar voor je eigen leven. De meeste mensen zullen heel anders piepen wanneer die situatie veranderd. Dus weer vooral voorzichtig voor je gaat roepen dat iets ethisch niet verantwoord is. (goed dit is een andere discussie maar moest ik toch even kwijt)
Zelfs met de enorme energie die er gebruikt wordt in de LHC kunnen we maar effecten teweegbrengen die een paar nanoseconden waarneembaar zijn. Daarna is alles weer over. De kans is groter dat er een serie magneten quencht. Dat is al een keer gebeurd, en ze zijn nu al weer een half jaar aan het repareren. Daar is geen gevaar bij zo diep onder de grond, maar het is vreselijk duur.
AWM
15 jaar geleden
Ik heb enkele lachwekkend films op youtube gezien die de indruk wekken dat de aarde door een (door de LHC gemaakte) zwart gat verslonden wordt. De suggestie wordt gewekt dat de LHC een zwart gat zou kunnen produceren die lang genoeg zou blijven bestaan om de aarde op te slokken. Klinkklare bangmakerij... Onzin, dus.

Ik heb gelezen dat het *mogelijk* zou kunnen zijn dat er onder de *juiste omstandigheden* een zwart gat *zou kunnen ontstaan.* Dit zwarte gat is echter zo klein dat het in de tijdschaal van pico- tot nanoseconden verdampt. Voordat de zwaartekracht van zo iets effect zou kunnen hebben op zijn omgeving is het alweer weg. De kans is echter ontzettend klein dat er überhaupt een zwart gat zou kunnen ontstaan. Als de LHC voor de rest van de leeftijd van het heelal aan zou blijven, zou het 1 keer voorkomen in al die tijd.

Ik denk dat we eerder ons zorgen moeten gaan maken over of het hele doel van de LHC, het detecteren van een Higgs boson, behaald gaat worden. Wanneer er geen Higgs boson gedetecteerd wordt, zal de deeltjesfysici de Standaard Model van de deeltjesfysica moeten gaan aanpassen. Hetgeen een hoop werk is...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de overige antwoorden lees je al wat de wetenschappelijke stand van zaken is.

Ik wil er nog één puntje aan toevoegen.

De LHC schiet deeltjes op elkaar af met een enorme energie. Met meer energie dan wij ooit tot onze beschikking hebben gehad om deeltjes op elkaar te laten knallen.

De critici zeggen: energie is massa (klopt), dus meer energie is massa (klopt), dus misschien hebben we nu genoeg energie/massa om een zwart gat te maken.

Nu wordt het tijd om wat breder te kijken.

Het gaat om meer energie dan _wij_, de mensheid, ooit ter beschikking hebben gehad om deeltjes op elkaar te laten knallen. Maar in de ruimte spelen zich processen af die nog vele, vele malen meer energie produceren. Daarbij ontstaan deeltjes die vele malen meer energie hebben dan de deeltjes waar het in de LHC om gaat.

Die deeltjes vliegen door de ruimte, alle kanten op. Een deel daarvan vliegt richting de aarde. Die deeltjes knallen op de deeltjes waaruit onze atmosfeer bestaat.

Met andere woorden: die LHC-experimenten zijn al lang begonnen. Ongeveer 4,5 miljard jaar geleden. Ongeveer 20 kilometer (pin me hier niet op vast) boven onze hoofden. En al die tijd heeft dit natuurlijke LHC-experiment continu aangestaan.

Met als enig verschil dat er uit de ruimte niet alleen deeltjes komen met dezelfde energie als die van de LHC, maar ook deeltjes met duizenden malen meer energie. En deeltjes met minder energie. Dagelijks. Al 4,5 miljard jaar lang.

Ook de andere planeten "doen mee" aan dit experiment. En de manen van die planeten. En de zon. En de planetoïden/asteroïden. En kometen. En alle andere sterren, en de planeten die rond die andere sterren draaien, en de manen van die planeten.

Al die tijd is er nooit, helemaal nooit, iets gebeurd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen zorgen maken... Maak jij je zorgen om het feit dat er zoveel zuurstof is om alles te verbranden op deze wereld? nee toch...
Er is nog een factor die meespeelt, namelijk een drempelwaarde... Bij zuurstof en brandbare materialen is dat de ontbrandingstemperatuur, als aan die voorwaarde niet voldaan wordt, dan brandt de wereld niet af... Hier en daar zou dat wel kunnen gebeuren en gebeurt dan ook wel, maar niet in zijn geheel, totaal de aarde dus...
Zo kun je dat hetzelfde zien met de LHC... Als die iets fabriekt dan zal dat in zeer lokale omgeving zijn en daarom heeft men dat ding in de eerste plaats gebouwd... Het verslindt zo veel energie, maar toch is het op zo´n kleine schaal dat je vanavond, wat dit betreft dan, met een gerust hart kunt gaan slapen...

dus totaal uitgesloten dat dit een doos van pandora is...

Zij die nergens verstand van hebben, kunnen zich overal zorgen om maken, any excuse will do...