Waarom een snaar en wat is het?

Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen hoe men nou op het idee van de "snaar" in de snaartheorie is gekomen en hoe ik me dat moet voorstellen? Ik kan me voorstellen dat elementaire deeltjes als electronen/positronen uit het "niets" kunnen ontstaan, ofwel uit energie. Maar waarom zoekt men dan toch weer naar deeltjes? Moet ik me snaren soms voorstellen als interferentie van energiegolven met een zwaartekrachtveld of zo, waaruit op onvoorspelbare plaats materie ontstaat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga je gitaar leren spelen?

Het beste antwoord

Niet makkelijk uit te leggen in een paar zinnen.
Wil je het echt weten, en is Engels geen probleem?
Ga er dan eens twintig minuten voor zitten en kijk naar:
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er goede uitleg.
AWM
15 jaar geleden
Ja, TED is een geweldige site.
Neus er eens rond...
AWM
15 jaar geleden
Ik heb zoveel respect voor zo een natuurkundige die een zo boeiend betoog (uit zijn blote hoofd) kan houden.
Nu wachten op de reparatie van de LHC, dan kunnen ze weer verder experimenteren.

Andere antwoorden (4)

Wat ik van snaartheorie heb begrepen gaat het om golven en niet om deeltjes. De golven bewegen zich als een snaar die trilt en via die trilling wordt energie zichtbaar (in en uit) in de diverse dimensies (of parallelle werkelijkheden zo je wilt).

Ik vond een filmpje op youtube nog het duidelijkst maar het blijft lastig te volgen in het Engels omdat het sowieso al lastige materie is om te begrijpen.

Wel interessant natuurlijk ;)

http://www.youtube.com/watch?v=yzMEAkI-yrQ

Ook van Brian Greene trouwens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de snaar theorie berust erop dat uiteindelijk alles bestaat uit energie, dus een snaar is een vorm van energie die zich zelf in stand houd, maar kijk eens om je heen alles is een vorm van energie, ook het leven zelf, zonder energie is het niets, en na je dood ben je energie voor iets anders.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Betekent 'snaar' niet dat het een object is met slechts 1 dimensie, lengte? Zoals elk object 3 dimensies heeft en elk oppervlak 2 dimensies heeft, zo zou een snaar er maar 1 hebben. Is dat wat?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een probleem van de huidige theorien is dat deeltjes beschreven worden als puntbronnen. Dat geeft problemen omdat een puntbron een oneindig hoge dichtheid heeft en dus eigenlijk niet goed beschreven kan worden.
De snaartheorie omzeilt dat probleem door deeltjes voor te stellen als snaren, die wel een afmeting hebben en dus geen oneindig hoge dichtheid.

Overigens moet je de snaartheorie niet als bewezen aannemen. Op dit moment is het een hypothetische theorie zonder enige voorspellende waarde.