Krijg je tandsteen van cafeinevrij thee/koffie?

Of is het iets anders in thee/koffie waar je tandsteen van krijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Krijg je wel tandsteen van thee en/of koffie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je tanden kunnen wel verkleuren door de aanslag van thee en koffie. Denk maar eens aan wat er in een kopje blijft zitten als je thee gedronken hebt of in de theepot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hoe heet dat? En komt dat van de cafeine?

Antwoorden (4)

Tandsteen krijg je voornamelijk door het calcium (kalk) uit je speeksel, niet door koffie of thee.
13 jaar geleden
Thee en koffie vormen zeker geen tandsteen,
dat komt door het neerslaan van kalk, welke met CO2 reageert (tot onoplosbaar CaCO3 en Ca3(PO4)2, welke door het poreuze karakter kleurstoffen zoals van koffie en thee vasthouden.Daardoor lijkt tandsteen te ontstaan door koffie en thee, maar het wordt er alleen zichtbaarder door gemaakt.
Af en toe tandsteen laten verwijderen (vraag er om bij de tandarts) zet wel zoden aan de dijk.
Thee zelf bevat fluoride wat juist goed is voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tandsteen ontstaat door het speeksel in je mond. Mensen met een rijke speeksel aanmaak hebben meer last van tandsteen dan de andere dus. Waarom wordt gedacht dat koffie en thee tandsteen veroorzaken is erg eenvoudig, tand steen is wel poreus en neemt de kleur van koffie en thee heel makkelijk op en wordt de tandsteen zichtbaar. Dit is dus de oorzaak van het verhaaltje dat koffie en thee standsteen veroorzaken. Maar hoe dan ook tandenpoesten blijft wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan me vergissen, maar ik dacht juist dat speeksel de tanden beschermt. Is het niet zo dat het de tandplak (voedselresten) is dat zich als kalk afzet op de tanden als tandsteen? Belangrijk om tandplak te verwijderen, dan krijg je minder tandsteen. Reinigen vooral tussen de tanden, dat is juist de plaats waar tansteen ontstaat, doordat de tanplak niet voldoende verwijderd is.
Er zijn handige raggertjes die je kunt gebruiken.

Antwoord op de vraag: nee, krijg je niet meer van dan van thee/koffie mét cafeine.

Toegevoegd na 10 minuten:
Van nature leven er in uw mond talrijke bacteriën. Ze zitten in een wit laagje op tanden en kiezen: dit heet tandplaque. Tandplaque wordt vaak niet goed genoeg weggepoetst. Door verkalking kan de tandplak dan hard worden en in tandsteen veranderen.