Is het echt waar dat een oplaadbare batterij lui wordt, wanneer je hem vóór de eerste keer opladen niet helemaal laat "leeglopen"?

En kan iemand me uitleggen waarom dat moet? Wat verandert er aan de batterij als je hem op 80% gebruik weer gaat opladen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

De fabrikant van laders Hape geeft aan op de website dat dit inderdaad zo is:

http://www.hape.nl/site/?page=21
Conditioneren van batterijen -tip 6-
Een nieuwe set batterijen moet eerst geconditioneerd worden voordat deze in staat is om zijn volledige capactiteit te leveren. Die maximale capaciteit (in mAh) bereikt een set pas na drie tot vijf cycli van volledig laden en ontladen. Zo'n cyclus bestaat uit: laden in de lader > gebruik in het apparaat > opnieuw laden in de lader. Een aantal keren achter elkaar in de lader opladen en ontladen werkt dus niet.
Dit conditioneren geldt ook voor batterijen die langere tijd niet gebruikt zijn. Het aantal cycli kan hier beperkt blijven tot twee.

Wat er precies verandert wordt niet gezegd. Als je wikipedia er op naslaat kom je het volgende tegen, wat er mee te maken zou kunnen hebben:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Batterij_%28elektrisch%29
Door het voortdurend laden en ontladen van de batterijen begint het zuur in het elektrolyt te sulfateren. Deze kristallen zetten zich vast op de elektroden. Zodoende verliest de batterij twee van haar actieve componenten nl enerzijds de zuur, dat zich omzet in kristallen en niet meer actief is in het chemisch proces, en anderzijds de oppervlakte van de elektroden die bedekt worden door deze kristallen. Een Zweedse firma heeft een regenerator op de markt gebracht (Macbat) die door hoge stroomimpulsen de kristallen opnieuw omzet in zuur. Dit heeft als gevolg dat het soortelijk gewicht van het zuur in het elektrolyt opnieuw stijgt en bovendien zijn de elektroden bevrijd van de kristallen. Met een jaarlijkse regeneratie zou de levensduur van de batterij kunnen verdubbelen van gemiddeld vijf jaar (ongeveer 1.500 cycli) tot 10 jaar (ongeveer 2.500 cycli). Ook batterijen die al een bepaalde leeftijd hebben en nog nooit werden geregenereerd kunnen volgens dit procedé nog 3 jaren meegaan. Doordat de capaciteit van de batterij opnieuw stijgt verhoogt men ook het rendement van de machine en daalt het elektriciteitsverbruik. Na een regeneratie dient men immers minder vlug opnieuw te laden. Dit procedé wordt op dit ogenblik enkel toegepast voor open-loodbatterij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nieuwe batterijen ,of het nou een batterij van je telefoon is of van een walkman eerst helemaal opladen en dan leeg maken .
doe je hem voor 80% opladen en dan leeg laten lopen
dan komt hij niet tot de volle capaciteit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een groot verschil tussen NiCd-batterijen enerzijds en NiMH en Li-ion-batterijen anderzijds. Die moeten totaal anders behandeld worden. Check dus vooral eerst welk type batterij het hier gaat.

Alleen NiCd-batterijen worden lui als je ze niet af en toe helemaal leeg laat lopen. NiMH en Li-ion mag je altijd lekker vol laden net als een auto-accu en liever niet leeg laten lopen.
13 jaar geleden
Inderdaad dat klopt maar dat is niet alleen als je de batterij de eerste keer oplaad. Ook als je hem steeds oplaad dan zal de tijd dat de batterij volwaardige kracht kan leveren ook verkorten. Ze noemen het ook wel eens schaduw geheugen van de batterij. Het is voor een oplaadbare batterij goed om eens goed leeg te zijn en dan weer helemaal op te laden. Wat ik wel eens doe met de oplaadbare baterijen als ze leeg zijn leg ik ze in een bakje in de diepvriezer voor een dagje en laat ze eerst weer op temperatuur komen en laad ze dan weer helemaal vol en dan even ontkoppelen en weer opladen en je zal verbaast staan van het resultaat. Met nieuwe batterijen hoeft dat niet maar als ze ouder zijn is het zeker goed te doen.