Kan je in een kamer beter de warme lucht naar beneden blazen of juist de koude lucht naar boven?

Ik heb een vrij hoge kamer van 25 4m. Op mijn slaap vide (in deze kamer) is het nogal warm dus heb ik waaier gekocht. Ik heb een airco maar daar krijg ik het daarboven niet heel veel kouder. De airco kan ook niet naar boven of beneden blazen.

De extra waaier moet dus de oplossing zijn... MAAR: Kan ik beter de kouder lucht, die tot op de hoogte onder de slaap vide blijft hangen naar boven sturen? of kan ik beter juist de warme lucht die boven blijft hangen de koude afgrond in blazen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
27.2K

Het beste antwoord

Je kunt het beste de warme lucht naar beneden blazen. De koele lucht komt dan vanzelf naar boven, en de warme lucht wordt beneden gekoeld door de airco die daar de lucht ook aanzuigt. Op die manier zal, omdat je een continue luchtstroom van boven naar beneden hebt (en daarom natuurlijk ook weer van beneden naar boven langs de wanden van de kamer) de kamer in zijn geheel gekoeld worden door de airco.

Als je koude lucht naar boven gaat blazen, dan valt het als een baksteen weer terug naar beneden zonder dat het zich mengt boven in de ruimte.
itsme
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry dat moest een plusje zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Duidelijk antwoord op de vraag. Ik ga inderdaad voor het mengen, dan gaat duidelijke beter als je hete lucht in kwestie naar de bron van het afkoelen leid. Klink logisch ook.

Andere antwoorden (5)

Koude lucht is zwaarder dan warme lucht en blijft daarom beneden hangen. Als jij iets hebt om de lucht te laten circuleren lijkt het mij niet van belang of de koude lucht naar boven wordt geblazen of de warme lucht naar beneden, hoewel het misschien toch beter is om de koude lucht naar boven te sturen, bedenk ik nu. Kwestie van uitproberen.
Het beste zou zijn om de airco wat hoger te bevestigen indien daar een mogelijkheid voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het plaatsen van de ventilator boven in de kamer, heeft inderdaad zin als de warme lucht zich ophoopt tegen het plafond, vaak het geval bij hoge plafonds, de vloer blijft dan relatief koud. Dit zorgt voor een onaangenaam warme kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt het beste de ventilator boven het bed de lucht van onderen aan laten zuigen, de koelere lucht aan de zijkant van het bed komt dan als een koelere luchtkolom boven je bed te staan, de warme lucht wordt dan langs het plafond geblazen en koelt op enig moment weer af, wordt zwaarder, zakt naar beneden en kan dan deelnemen aan de volgende circulatieronde.....
Zo ontstaat ook wat minder werveling boven het bed zelf, wat bij blazen een sterker roterende luchtmassa geeft, die ook nog eens warmer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het niet veel uitmaakt. Een voldoende krachtige ventilator mengt de koude en warme lucht zodat er een gelijkmatige temp in de kamer komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je gewoonlijk in grotere ruimtes (bijvoorbeeld kerken of musea) ziet is dat er aan het plafond ventilatoren hangen die naar beneden blazen. Daar zal wel over nagedacht zijn, dus dit zal de oplossing wel zijn.