Hoe kan men moleculen ontdekken op 6500 lichtjaren van ons zonnestelsel ?

Ik las dit artikeltje en stelde me de vraag ... hoe het kan deze ontdekking te doen op zo'n afstand wanneer het al een enorm probleem is de samenstelling van mijn boterham (die hier voor mij ligt) te ontleden

Toegevoegd na 47 seconden:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/100723_cami_moleculen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast de specifieke emissie- en absorptiespectra kan men bepalen hoe snel het stelsel zich van ons verwijdert.
Van bepaalde spectrale lijnen zijn de golflengten bekend.
Als een stelsel naar ons toe komt krijg je een kortere golflengte in die ijklijnen , de kleuren gaan wat verschuiven naar het blauw en als ze van ons vlieden , dan worden deze golven langer en krijg je de meestal voor komende roodverschuiving.
Aan de hand van de verschuiving kun je de axiale verplaatsingsnelheid exact berekenen.
Zo weten we dus niet alleen welke moleculen (en atomen/elementen) in de stelsels voorkomen maar ook of deze naar ons toekomt of zich verwijdert, wat vrijwel altijd het geval is.
Dus is de spectrometrie DE methode om veel te weten te komen over wat zeer ver van ons vandaan kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elk molecuul absorbeert een specifieke golflengte aan licht. Voor elk element is dit een unieke (verzameling) frequentie(s). Welke frequenties is voornamelijk afhankelijk van de samenstelling van de atomen.

Door het licht op te breken in zijn spectrum, kun je uitzoeken welke frequenties er ontbreken. Hieruit kun je dus opmaken welke elementen er elders aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ze detecteren door iets wat we spectroscopie noemen.

Door de effecten wanneer een elektron van energie niveau wisselt zorgt dit voor een verandering in het spectrum. Ieder oscillatie kan een bepaalde kleur geven of absorberen, maar meestal vinden we ze in radio of infrarood delen van het spectrum. Omdat we ze ook op aarde en in meteorieten hebben gevonden weten we dit gedrag al.