Wat betekent 'nmol/l'?

Waar wordt dit voor gebruikt en hoe spreekt men dit uit?

Toegevoegd na 6 minuten:
Googlen op 'nmol/l' duidt overigens aan dat dit 'nanomeles per liter betekent'...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je misschien mmol/l minimol per liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het van wikipedia, uit deze zin: 'Geschatte dagelijkse (orale) doses vitamine D die nodig zijn om een
serum-calcidiolspiegel van 80 nmol/l te bereiken en te handhaven. Bron:[33]'
Dus er staat echt 'nmol/l'...

Het beste antwoord

Een mol is een bepaalde eenheid voor een hoeveelheid stof. Die eenheid ontstaat door simpelweg deeltjes te tellen. Een afgesproken aantal deeltjes noemen we 1 mol.

Dit wordt in onderstaande Bron beter uitgelegd dan ik het kan, dus behalve voorgaande alinea volsta ik met een verwijzing.

Het voorvoegsel n betekent nano. Dat is de eenheid die staat voor een miljardste deel (net zoals milli een duizendste deel is).

Dus een nmol is een nano-mol, ofwel een miljardste deel van een mol.

Die /l tenslotte betekent 'per liter'.

nmol/l betekent dus nano-mol per liter. Dat betekent dat in 1 liter (bloed, of een andere vloeistof) 1 miljardste deel aanwezig is van het aantal deeltjes dat we een mol noemen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, daar heb ik wat aan!
+

Andere antwoorden (3)

Denk dat je mmol/l bedoeld, millimol per liter.. Dat word gebruikt vaak om een bepaalde stof in bloed aan te geven, zoals bij glucose en cholesterol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent nanomol per liter. Dat is hetzelfde als 10 tot de -9de mol per liter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
één mol is een bepaalde hoeveelheid van een stof die erg vaak in de scheikunde wordt gebruikt bij reactievergelijkingen en om dingen om te rekenen (vb. om van de massa van één molecuul naar de massa van de volledige hoeveelheid te rekenen)

mol/L betekent dus het aantal mol dat in een liter (vloeistof) opgelost zit. dit kan van alles zijn. nmol is een bepaalde eenheid, blijkbaar dus nanomeles mol, wat waarschijnlijk een kleinere stap is van een mol.