Men perst materie onvoorstelbaar samen op een planeet waar bijna geen zwaartekracht heerst, ontstaat er dan zwaartekracht bij de materie?

Toegevoegd na 47 minuten:
De big bang is samen geperst materie? Een enorme magneet geweest? Zwart gat? Spat uit elkaar en heeft hier en daar zwaartekracht?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je toevoeging begrijp ik niet.

Antwoorden (2)

Ik ga ervan uit dat je geen extra materie naar die planeet brengt die er eerst niet was. Je neemt dan bijvoorbeeld een flink rotsblok dat al op die planeet lag, en perst dat rotsblok samen tot het nog maar zo groot is als een speldenknop.

Voordat je het rotsblok samenperste, veroorzaakte dat rotsblok een bepaalde hoeveelheid zwaartekracht in zijn omgeving.

Na het samenpersen, is de hoeveelheid zwaartekracht precies hetzelfde - althans, buiten de vroegere omtrek van het rotsblok. Buiten die omtrek maakt het namelijk niet uit of de materie netjes verdeeld is over het hele volume van het rotsblok, of geconcentreerd is in het centrum van het vroegere rotsblok.

Middenin het rotsblok is er wel een verschil. Nét buiten het midden van het rotsblok, zeg maar één speldenknopdiameter buiten het midden, heerste vroeger - naast natuurlijk de zwaartekracht van de planeet, die verandert niet - alleen de zwaartekracht van het middelste speldenknopje van het rotsblok. De zwaartekracht van de rest van het rotsblok was daar nul - net zoals de zwaartekracht van de aarde in het centrum van de aarde nul is.

Nu je het rotsblok hebt samengeperst, voel je nét buiten dat middelste speldenknopje opeens de volledige zwaartekracht van het hele rotsblok - want dat hele rotsblok zit nu *in* dat speldenknopje. Op die plek is de zwaartekracht dus toegenomen.

Samenvattend:
Als je een rotsblok samenperst tot een speldenknopje, dan:
--  verandert de zwaartekracht buiten dat rotsblok niet;
--  verandert de zwaartekracht in het middelpunt van het rotsblok (daarna dus het middelpunt van het speldenknopje) niet;
--  neemt de zwaartekracht toe in de rest van het binnenste van het (voormalige) rotsblok.
Cryofiel
13 jaar geleden
Niet de dichtheid van een planeet bepaalt de zwaartekracht maar de massa.
Jupiter is een gasreus maar door zijn massa is de zwaartekracht ruim 2,5 maal die van de Aarde.
De dichtheid is nog geen kwart van die van de Aarde.