Hoe komt het, dat als ik thee zet van water dat net tegen de kook aan is gebracht (net begint met borrelen), een beetje troebel wordt?

Als ik thee zet van water dat volledig tot het kookpunt is gebracht, is de thee helder.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de thee zelf bedoeld?

Ik heb me dit ook wel eens afgevraagd. Het komt doordat thee bij een temperatuur tussen de 80 en 96 graden een andere reactie geeft op de dichtheid van het water...

De thee hecht zich aan het kalk en de ijzers die in het water zitten, waardoor de thee troebel van kleur wordt. Boven de 96 graden lost de kalk in het water op en de minimale hoeveelheid ijzers die in het water achter blijven, (deze lossen pas op bij 120 graden) heeft geen chemische reactie meer op de thee zonder kalk...

Wanneer je gedeminiraliseerd/osmose water gebruikt dan zul je dit niet hebben bij een temperatuur onder het kookpunt. Nadeel is wel dat je hiervoor een apparaat moet hebben met een bepaald prijskaartje, waar je ook een leuke 42 inch LCD TV voor hebt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik bedoel de thee zelf inderdaad. Bedankt voor je antwoord. Klinkt allemaal erg aannemelijk wat je verteld.

Andere antwoorden (1)

dat heeft met de dichtheid van het water te maken. des te warmer het water wordt, des te lager de dichtheid van het water. ook verdampt een deel van het water dat tot condensatie kan leiden(neerslag) en een troebelig effect kan geven