Een bliksem is een elektrische ontlading waardoor de lucht ter plekke heel snel uitzet; dit veroorzaakt de donder.
Dat het geluid zo hard is komt door de enorm grote stroom van de ontlading. Als je in de open lucht een bougie laat vonken geeft dat een nauwelijks hoorbaar tikje; de spanning en de stroom in een bliksem zijn echter vele malen groter.
Het is dus vooral de grote schaal waarop het plaats vind wat het geluid zo hard maakt en alle geluid is nu eenmaal niet meer dan bewegende lucht, hoe hard het ook moge klinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De energie die vrijkomt als de bliksem uit de koude luchtdeeltjes ontstaat is vergelijkbaar met het knallen van een ballon.

Toegevoegd na 42 seconden:
Het is geen tegen elkaar botsende lucht, maar de energie in de wolk die vrijkomt maakt gewoon veel geluid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bliksem beweegt zich voort door een soort "kanaal" door de omringende lucht te boren. Als de bliksem gepasseerd is, botsen de "oevers" van dit kanaal weer tegen elkaar, en dat veroorzaakt de knal.