Wordt de aarde zwaarder van zonlicht?

Daarover las ik iets op deze site. Ik ben benieuwd of het zo is of niet en eventueel waarom / waardoor.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De aarde wordt niet zwaarder van zonlicht.

De fotonen van de zon hebben weliswaar energie, en energie is massa - maar uit een foton kan geen "echte" massa ontstaan, dus geen deeltjes die massa hebben. Uit een foton kan bijvoorbeeld geen proton ontstaan - hooguit een proton-antiproton-paar, maar dat antiproton wordt vrijwel ogenblikkelijk geannihileerd door een proton, waarbij weer een foton ontstaat.

Fotonen die de aarde bereiken, zorgen wel voor verwarming van de aarde. Warmte is ook energie, dus een warme aarde heeft wat meer massa dan een koude aarde - weliswaar onmeetbaar weinig, maar toch.

Echter, de temperatuur van de aarde neemt niet toe - even afgezien van het broeikaseffect. Dat betekent dat de aarde alle fotonen-energie net zo hard weer uitstraalt. Weliswaar in infrarode vorm, maar dat maakt niet uit.

De energie van de aarde is constant, dus netto absorbeert de aarde geen fotonen. Dat betekent dat de massa van de aarde *niet* toeneemt door zonlicht.

De baan van de aarde verandert er wel een beetje door - maar alweer: onmeetbaar weinig.

De aarde absorbeert fotonen, met impuls en al, van de zon. Die duwen allemaal in één richting.

De aarde straalt fotonen uit, met impuls en al, maar dat gebeurt in alle richtingen.

Er resulteert dus een netto impulsoverdracht.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik lees mijn antwoord nog eens door, en realiseer me dat de aarde WEL zwaarder wordt van zonlicht.

Zonlicht zet (via via) CO2 om in steenkool/aardolie en zuurstof. Steenkool/aardolie en zuurstof bevatten meer energie dan CO2.

Door deze omzetting neemt dus de energie van de aarde toe, en daarmee de massa.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In theorie: Ja. Fotonen hebben massa, ookal is deze bijna onmeetbaar klein.

Probleem: Fotonen zijn de verlichaming van e=MC^2: Ze vergaan in energie en geven dus de massa weer op. Echter, energie is massa dus zou de aarde met elke foton zwaarder worden. Echter, het gewichtsverlies door alle rommel die we de ruimte in schieten is veel groter & de effecten van vallende sterren ook. Dus het is geen significant effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaand klopt, maar vergeet niet dat de aarde ook tonnen aan dampkring per seconde op een natuurlijke manier verliest. Dus de aarde wordt niet zwaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt voor je aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, zeker niet. Zoek het er even bij. Ja, gemiddeld ca 50 ton per seconde. maar dat is geen bedrijging voor de planeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iet wat snel gesteld, aangezien er ook een aanzienlijk grote hoeveelheid aan ruimtestof op de aarde terrecht komt. Voor zover dit elkaar niet opheft maakt het ook weinig uit in vergelijking met de miljarden tonnen die de aarde weegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruimtestof is ca. 160 ton per dag.
Als we ervan uitgaat dat de energie die zonlicht heeft als het de aarde raakt 1 kW/m^2 is. Dan kunnen we dit vermenigvuldigen van dit door het gebied van een schijf met het gebied van de dwarsdoorsnede van de aarde. (π x R^2 = 1,3 x 10^14m^2) Wat dus neer komt op 1,3 x 10^17 J/s op het verlichte deel van de aarde.
Dit deel je weer door de snelheid van het licht (c^2 = 9 x 10^16), dan kom je uit op 1,4 kilogram per seconde aan pseudo-massa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewicht bestaat eigenlijk niet.
wij hebben dat om de aantrekkingskracht van jou lichaam tegen de kern van de aarde te meten.
de aardkern zou alleen mmet massa moeten aantrekken.