Bestaat 'hyperspace', al dan niet theoretisch of praktisch?

In veel science fiction zijn ruimteschepen in staat om 'in hyperspace te gaan'. Over het algemeen betekent dat dat ze sneller dan licht gaan reizen.

Maar de manier waarop dit weergegeven wordt lijkt het alsof dit een ander soort ruimte is. Naast het gewone heelal, dus.
Isaac Asimov plaatst in "De laatste vraag" (1956) zelfs een enorme computer in hyperspace.

Maar is 'hyperspace' puur een SF-verzinsel ? Of zit er toch ergens een wetenschappelijke basis onder ? Anders dan 'sneller dan het licht'.

Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
1.3K
jc54
4 maanden geleden
Soms is de wens de moeder van de gedachte...........
Cryofiel
4 maanden geleden
Je kunt niet sneller dan het licht door de ruimte bewegen.

Maar... als je een bubbel ruimte rondom jouzelf zou afscheiden van de omringende ruimte, weerhoudt niets die bubbel ruimte ervan om sneller dan het licht door de omringende ruimte te bewegen. Jij zit in die bewegende bubbel. Maar omdat de ruimte om jou heen (binnen de bubbel) stilstaat, zweef jij met snelheid nul gewichtloos in de bubbel.

Na een tijd stopt de bubbel met bewegen, je verbindt de bubbel weer met de omringende ruimte... en je bent supersnel heel ergens anders. Het licht doet veel langer over diezelfde reis, omdat dat door de normale ruimte moet reizen.
Thecis
4 maanden geleden
De Alcubierre drive, tevens de basis van onmenselijke straffen ;-)

Antwoorden (2)

Nee.
Met de huidige natuurkundige kennis is het niet mogelijk om sneller dan het licht te reizen, wat zou betekenen dat de avonturen in sciencefictionverhalen begrensd zijn tot het zonnestelsel. Reizend met de lichtsnelheid duurt het namelijk jaren om zelfs de dichtstbijzijnde ster te bereiken (onze zon uitgezonderd).

De hyperruimte wordt meestal beschreven als een alternatieve ruimte of dimensie "boven" de ons bekende ruimte (een variatie hierop is de subruimte, die zich "onder" de gewone ruimte zou bevinden). De normale natuurwetten zouden in zo'n alternatieve ruimte niet gelden, waardoor snelheden boven de lichtsnelheid bereikt kunnen worden. Meestal is er een speciaal apparaat of een zogenaamde hyperaandrijving nodig om de hyperruimte te bereiken.

Het is dus logisch dat er in de sciencefictionverhalen een manier werd bedacht om sneller dan het licht te reizen. In de allervroegste verhalen werd meestal een fantasy-methode gebruikt, zoals teleportatie door demonen of god-achtige wezens. In het begin van de 20e eeuw werd het begrip hyperruimte bedacht. In de vroege sciencefictionbladen als Amazing Stories werd de hyperruimte beschreven als de vierde ruimtelijke dimensie.

De term "hyperspace" is ontstaan in 19e-eeuwse wiskundige teksten in de context van de hoger-dimensionale ruimte en wordt nog steeds af en toe gebruikt in academische werken in die context, onder andere gepopulariseerd door theoretisch fysicus Michio Kaku 's populaire wetenschap boek Hyperspace.
.
Zie ook:
https://www.quora.com/Is-there-evidence-that-hyperspace-is-something-real-and-not-just-a-science-fiction-concept
Toegevoegd op 17 december 2023 08:17: tekst
SimonV
4 maanden geleden
Cryofiel
4 maanden geleden
Je stelt dat het, reizend met de lichtsnelheid, jaren duurt om zelfs de dichtstbijzijnde ster te bereiken.

Dat klopt - als je de tijd meet met de klokken van de achterblijvers.

Maar voor de reizigers zijn alleen hun eigen klokken van belang. Reizen zij het hoge snelheden, dan lopen hun klokken - vergeleken met de klokken van de achterblijvers - steeds langzamer.

Als een ruimteschip de eerste helft van de reis continu met 1g zou versnellen (da's heerlijk comfortabel), en gedurende de tweede helft continu met 1g zou vertragen (eveneens heerlijk comfortabel, en je komt keurig tot stilstand op je bestemming), kun je binnen één mensenleven de rand van het waarneembare universum bereiken.
Thecis
4 maanden geleden
Daarbij wordt een hyperdrive / warpdrive serieus onderzocht. De Alcubierre drive is nog zeker theoretisch, maar wel een manier om sneller dan het licht te reizen zonder natuurwetten te breken. Zaken als causaliteit beschouwen we dan nog we even als triviaal. Geen idee of dat roet in het eten gooit.
ronron1212
4 maanden geleden
@Cryofiel klokken lopen langzamer maar wordt ook het leven dan vertraagd of loopt dat gewoon door en wordt je met die snelheid net zo snel oud als vroeger.
Cryofiel
4 maanden geleden
Klokken lopen langzamer doordat de tijd langzamer loopt.

Als je op die manier reist, merk je zelf niet dat de tijd langzamer verloopt. Jouw meereizende klok tikt nog steeds met één seconde per seconde. Als er aan boord van het snelle ruimteschip een baby geboren zou worden, zou die baby nog steeds na ruwweg 12 jaar (afgelezen op de meereizende klok) borsten / baard ontwikkelen.

Voor de thuisblijvers zouden in diezelfde 12 jaar enkele eeuwen kunnen zijn verstreken. Als de reizende baby in het jaar 2300 zou worden geboren, en de achterblijvers zouden een supertelescoop hebben om naar de baby te kijken, zouden zij de puberteit pas in het jaar 2840 zien aanbreken. Wat ze dan pas in 2890 zouden zien, als het ruimteschip dan 50 lichtjaar van hen verwijderd zou zijn.
Thecis
4 maanden geleden
Relativiteit is zowel grappig als waanzinnig complex.
SimonV
4 maanden geleden
Zie ook:
https://www.quora.com/Is-there-evidence-that-hyperspace-is-something-real-and-not-just-a-science-fiction-concept
erotisi
4 maanden geleden
Als je met lichtsnelheid reist naar ster op 4 lichtjaar afstand hoe lang doet die lichtreiziger er dan volgens zijn eigen klok over?
Cryofiel
4 maanden geleden
Reiziger en klok zouden dan een oneindige massa hebben; daar zou oneindig veel energie voor nodig zijn geweest.

Dat kan dus niet.

Wat wél kan is met *bijna* de lichtsnelheid reizen. Je zou de reis dan in een kwartiertje volbrengen. Of een paar seconden, als je nog bijna-er met de lichtsnelheid reist.

Overigens houdt dit scenario geen rekening met het noodzakelijke optrekken en afremmen.
De naam science fiction zegt het al: Fictie, ofwel verzinsel.
jc54
4 maanden geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 maanden geleden
Niet alles in science fiction is puur fictie.
Tachyonen, bijvoorbeeld, zijn theoretisch bestaande deeltjes waarvan het bestaan nog niet bewezen is, maar die wel al in SF genoemd worden.