Is dit een perpetuum mobile?

Ik heb altijd geleerd dat zoiets niet kan. Wat is dan de truuk in deze video? Zit ergens een verborgen batterij of iers anders dat het in beweging houdt?

Ritsuka
7 maanden geleden
Onder de plank lijkt een zwart blok te zitten, een accu?
Het onderste deel van de constructie komt niet goed in beeld
Utrecht
7 maanden geleden
Een perpetuum mobile is onmogelijk. Dat is de afgelopen eeuwen voldoende bewezen: de wet van behoud van energie geldt altijd. In dit geval: er is geen enkele drijvende kracht die het fietswiel kan doen draaien en je ziet en hoort de weerstand (=wrijving =warmte) aan alle kanten. Er moet ergens een batterij of accu aan het motortje hangen.
ronron1212
7 maanden geleden
een perpetuum mobile is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging uit zichzelf blijft bewegen en eventueel in staat geacht wordt energie op te wekken uit niets. Dus nee dat is het niet.
AnnBoo8146
7 maanden geleden
Het is natuurlijk de vraag hoe lang deze constructie blijft draaien. De kans is groot, dat de snelheid over tijd af gaat nemen tot het wiel volledig stilvalt. Dat is namelijk het geval bij veel constructies die eerst een perpetuum mobile lijken te zijn. Daarnaast heeft de ventilator volgens mij ook invloed. Deze zorgt voor een kunstmatige luchtstroom. Ik ben geen specialist op dit gebied, maar ik heb het vermoeden, dat de ventilator mogelijk de kracht is geworden, die het wiel laat draaien.

Antwoorden (2)

De truuk in dit filmpje is, de halfvolle flessen zo plaatsen dat aan één kant van het wiel de vloeistof verder van het draaipunt "hangt" (en zich tijdens het draaien verplaatst) dan aan de andere kant. Hierdoor is het moment aan die kant van het wiel blijvend groter, waardoor het wiel blijft draaien.
jc54
7 maanden geleden
crispy
7 maanden geleden
dus het is een perpetuum mobile volgens jou?
Een perpetuum mobile bestaat niet, in ieder geval niet op aarde. Een perpetuum is een eeuwig durende beweging. Dat is simpelweg niet mogelijk omdat er altijd wrijving is.

In dit geval is het ook zo, zie ook uitleg hier:
https://youtu.be/eqUe8IrJSPE?feature=shared
Het wiel zal extreem soepel lopen waardoor de beweging heel lang duurt. Dat zie je ook bij online skates (die lagers kunnen zo soepel zijn, dat ze minutenlang blijven draaien).
Een andere mogelijkheid is inderdaad dat er iets in de voet zit ingebouwd die het draaien helpt (accu) die ook de ventilator kan aandrijven.

Maar hoe het ook gedaan is, maakt eigenlijk niet heel erg uit. Een perpetuum mobile is het per definitie niet.
Thecis
7 maanden geleden