Zweeft een heliumballon beter of minder goed tijdens een lagedruk gebied ?

Ik heb hier een (inmiddels) halflege helium ballon in huis. Het verbaast me dat hij na een aantal weken nog steeds 'vliegt'. Nu trekt er vandaag een lagedrukgebied over Nederland. Morgen zal de luchtdruk weer toenemen. Is dat nu juist gunstig of ongunstig voor de ballon ?
Immers door de huidige lage luchtdruk neemt ook de volume van de ballon toe. Meer volume met een gelijk blijvende massa betekent een lagere soortelijke massa en dus meer vliegkracht. Echter ook de buitenlucht heeft door de verminderde druk een lagere soortelijke massa. Wat heeft dit nu tot gevolg wanneer de luchtdruk gaat stijgen ? Stort mijn ballon dan sneller ter aarde, of juist niet ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
1.5K
Thecis
10 maanden geleden
Zal minder hoog gaan. Oftewel iets naar beneden gaan in jouw situatie.
Draai het maar om, hoe hoger de ballon gaat, hoe lager de luchtdruk (en hoe groter het volume). En de ballon gaat maar tot een bepaalde hoogte (een bepaalde luchtdruk). Begin je al met een lage luchtdruk, zal je minder hoog kunnen gaan. Tov een hogere luchtdruk op grondniveau, zal de ballon naar beneden gaan (de vraag is hoeveel, zal niet heel veel zijn gok ik zo)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
De ballon zit vast aan een touwtje..... dat beperkt de hoogte sowieso nogal ;-)
Maar... met de hogere luchtdruk, morgen, is de kans dus groter dat de ballon morgen nog zweeft, dan wanneer de luchtdruk laag zou blijven. Begrijp ik je zo goed?
Thecis
10 maanden geleden
Dat zou ik wel verwachten ja. Mits de ballon door de hogere luchtdruk niet sneller "leeg gedrukt" wordt. Die variabele had ik nog niet meegenomen in mijn gedachtengang...
Laat me morgen weten of ik gelijk had...?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Hij zweeft nog. (zie toegevoegde foto) Maar dat doet hij al sinds half april. De dag dat hij het opgeeft nadert, maar het exacte moment laat zich moeilijk voorspellen.
Thecis
10 maanden geleden
Van harte.
De ballon zal eerrlstblager gaan zweven. Nu lijkt het touwtje nog redelijk strak te staan. Nog zeker ruimte voor een een boogje in het touwtje ;-)
Thecis
10 maanden geleden
En? Hoe gaat het met de ballon?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
Zweeft nog steeds...
Thecis
10 maanden geleden
Heb je nog iets kunnen merken aan de hoge en lage druk gebieden?
Afhankelijk van waar je woont zijn er de laatste tijd met het weer en Poly toch behoorlijk wat wisselingen in luchtdruk geweest.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
De afgelopen 2 dagen is de ballon plots aan het zakken. Hij komt nu nog maar tot halve hoogte.
Tegelijk is is de luchtdruk gezakt van 1020.7 hPa op 18 juli, naar 1001.6 hPa op 24 juli.
Dat zou er op kunnen duiden dat een lage luchtdruk voor minder zweefkracht zorgt. Maar evengoed kan het gewoon toeval zijn en is de ballon gewoon aan z'n eind. Hij zweeft ook al een tijdje... sinds eind april !
Thecis
10 maanden geleden
Zeker nu zou je kunnen zien wat de luchtdruk doet. Toen het touwtje strak stond, was het systeem niet in evenwicht. Nu de ballon iets zakt is er wel evenwicht en zou je het effect van hoog en laag drukgebeid moeten kunnen zien.
Wel lang inderdaad, sinds eind april. Goede kwaliteit ballon!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 maanden geleden
"The Eagle has landed !" bij een luchtdruk van 1005.3.

Antwoorden (1)

Als je een heliumballon hebt, kan die zweven in de lucht omdat helium lichter is dan lucht. Maar de lucht om ons heen heeft ook een druk, alsof het een beetje zwaar is. Soms kan de druk van de lucht hoger of lager zijn.

Als de druk van de lucht laag is, zoals wanneer er een lagedrukgebied is, zal je ballon beter kunnen zweven. Dat komt doordat de ballon meer ruimte krijgt om groter te worden. Als de ballon groter wordt, wordt hij nog lichter en kan hij beter blijven zweven.

Maar als de druk van de lucht hoog is, zoals in een hogedrukgebied, zal je ballon minder goed kunnen zweven. De ballon wordt dan een beetje kleiner en zwaarder, waardoor hij langzamer naar beneden gaat.

Dus morgen, wanneer de luchtdruk weer toeneemt, zal je ballon langzamer naar beneden gaan of zelfs naar beneden komen. De verandering in luchtdruk kan ervoor zorgen dat de ballon niet meer zo goed kan blijven zweven.
10 maanden geleden