Wat slaat meer energie op, water of steen?

Ik overweeg een waterkelder te bouwen, die in de zomer met panelen (en elektrisch op momenten dat de stroom gratis is) wordt opgewarmd. Om later dat warme water te gebruiken voor de vloerverwarming. Wordt de opslagcapaciteit groter als ik de kelder volstapel (met een beetje ruimte ertussen) met terrastegels of basaltblokken?

een jaar geleden
1.7K
Vortexxx
een jaar geleden
Water heeft 3x meer thermische capaciteit dan steen/beton/basalt. Ik heb een soort gelijkend systeem gebouwd met een vat van 8000L die ik met een stukhout ketel verwarm om daaruit het warme water voor douche/bad en vloerverwarming te halen, met 75KG aan haardhout haal ik 2,5 dagen aan warm water op elk gewent moment. Water is de juiste keuze!

Antwoorden (1)

De soortelijke warmte c van materialen verschilt nogal: water ca. 4200, ijs 2200, beton 840-920, staal 500, polyesterplaat 1470, kurk 1760 en hout 1880 J/kgK. Water komt er door de hoge soortelijke warmte gunstiger uit dan bijvoorbeeld beton. Dat is de reden dat een grote (geïsoleerde!) ton (of kelder) water als warmteopslag kan dienen.

De kelder vol stapelen met terrastegels of basaltblokken heeft dus een ONGUNSTIG effect op de opslagcapaceit van uw kelder.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
tinus1969
een jaar geleden
Min. Je vergeet rekening te houden met de dichtheid. Een kilo basalt neemt mss minder warmte op dan een kilo water, maar een liter basalt weegt veel meer dan een liter water. Bovendien kan steen tot hogere temperaturen verhit worden.
Overigens is grootschalige opslag in steen technisch lastig oa vanwege de veiligheidsrisico’s.
tinus1969
een jaar geleden
Zie bv https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/een-nieuw-stenen-tijdperk-energie-opslag-in-basalt-begint-aan-opmars~b4b49765/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ook wanneer ik vergelijk op volumewarmtecapaciteit dan wint water:
basalt 2268-2944 kJ/m3K
Water 4187 kJ/m3K Bron: https://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtecapaciteit.shtml
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@tinus1969
Je bron maakt geen vergelijking tussen basalt en water (dat was immers de vraag van teusvh)

Wel is het basalt tot een hogere temperatuur te verwarmen, (750 graden, volgens jouw artikel) wat andere voordelen kan geven. Maar dat lijkt me niet praktisch voor een particuliere waterkelder zoals teusvh deze lijkt te bedoelen.
teusvh
een jaar geleden
Een temperatuur van 95 graden max lijkt me wel het hoogst haalbare. Of je moet er een drukvat van maken, maar dat jaagt de kosten enorm op.