Kan je met een laserpen schade aanrichten aan mens en dier?

Ik weet dat op de ogen richten schade kan aanrichten, maar zijn er nog meer schadelijke effecten denkbaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn al vele mensen in 't ziekenhuis beland omdat de bedieners van de betreffende laserapparatuur bij mensen in de ogen schenen c.q. omdat ze de apparatuur verkeerd hadden opgesteld. Zoals bij lasershows/disco's. Vaak hebben die bedienders niett de vereiste wettelijke kennis danwel ze houden zich er niet aan.
Van veel van die kleine laserpennen wordt 't vermogen opgevoerd en dan zijn ze direct schadelijk voor je ogen. Als die pennen NIET opgevoerd zijn dan zijn de meningen verdeeld: 0,25 tot 10 seconden in je ogen schijnen zou dan 't maximum zijn. Na 10 seconden komen de meningen van de wetenschappers wel overeen: dan is 't schadelijk.

Toegevoegd op 25-04-2009 03:46:32
Afgezien van de ogen, heb ik nog nooit iets gehoord of gelezen over schadelijke werking.

Toegevoegd op 25-04-2009 03:52:57
Hier iemand die is aangeklaagd omdat ie betrapt werd bij 't richten van een laser op een cockpit:
http://www.usatoday.com/news/washington/2005-01-11-laser-aircraft_x.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee hoor de sterkte is niet van dien aard dat hij schade kan aanrichten...
alleen niet in de ogen schijnen, maar zo supergevaarlijk is dat nu ook weer niet...

kortom nauwelijks schadelijk voor mens en dier...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de laserpennen die in Nederland verkrijgbaar zijn kun je rustig in je ogen schijnen omdat deze te zwak zijn. Net als lasershows in de discotheek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mens en dier kan erg schrikken als men ineens zo'n rood lichtje ziet bewegen en dan kan er van alles gebeuren..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rood? Je hebt ze in meerdere kleuren.
Je hebt ze ook in meerdere sterktes. Ik heb zelf een redelijk sterke gekocht (onwettig in NL), maar of die nou schade aanricht is de vraag. Even googelen en je vindt de verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan. Ogen en andere gevoelige organen kunnen beschadigd raken. Als de laser sterk genoeg is, kun je ook brandwonden krijgen (dit zal met een aanwijslaserpen niet gebeuren).