Hoe kan ik verlichting, nu op batterij, aansluiten op netstroom?

Hallo,

Ik heb 3 lichtsnoeren die werken op batterij. 2 snoeren op 2x AA, andere snoer is 3x AA.

Deze snoeren wil ik graag samenvoegen zodat ze op 1 stekker zitten.

Kan dit, zo je hoe?

Alvast bedankt, groetjes!

1.7K

Antwoorden (1)

Dat kun je niet zomaar doen! De lichtsnoeren zijn gemaakt voor een spanning van 1,5 Volt. Sluit je die met een stekker aan op het stopcontact, dan komt er 230 Volt op te staan. De lichtsnoeren zullen onmiddellijk kapot gaan.

Wil je die dingen toch via een stekker aansluiten, dan zal daar een passende omvormer tussen moeten, zoals een adapter. Vergelijk maar met een mobiele telefoon of andere zaken die via usb worden opgeladen. Die werken vaak op 5 Volt en de adapter zorgt ervoor dat de 230 Volt van je stopcontact wordt omgezet in 5 Volt voor je telefoon.

Voor je lichtsnoer zou je een adapter moeten vinden die de 230 Volt omzet naar 1,5 Volt. Eenvoudiger is het denk ik om gewoon een lichtsnoer te kopen dat waar al een stekker aan zit. In deze tijd van het jaar zijn die dingen overal te koop, bij de Action de goedkoopste al voor een paar euro.
een jaar geleden