Is luchtdicht hetzelfde als waterdicht?

Dan bedoel ik, moet je is iets dat luchtdicht is dan ook gelijk waterdicht?
Graag een beetje uitleg.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan bedoel ik dus ook andersom.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.5K

Het beste antwoord

Lucht is ''kleiner'' dan water. Een doos die waterdicht lijkt te zijn, hoeft dus per definitie niet luchtdicht te zijn. Als je heel erg ver inzoomt met bijvoorbeeld een microscoop op de muur dan zie je toch dat er allemaal gaten in de muur zitten. Echt miniscule gaatjes. Hier kan bijvoorbeeld dan geen water door omdat het te 'groot' is. Dat wil dus per definitie niet zeggen dat er geen lucht door kan. Misschien zijn de gaatjes wel net groot genoeg om wel lucht door te kunnen laten.

Andersom gezien, zoals de vraag werd gesteld is het simpel. Gewoon terugredeneren. Aangezien lucht 'kleiner' is dan water betekend dat als iets lucht dicht is het per definitie ook water dicht is, omdat als het lucht te 'groot' is om door de gaatjes te gaan dan is het water dat zeker ook.
De enige uitzondering die ik me kan bedenken zijn stoffen die wateropnemend zijn. Deze kunnen misschien wel luchtdicht zijn, maar niet waterdicht omdat ze water opnemen.

Biologisch gezien heb je ook een slectief permeabele wand (bij bijvoorbeeld het osmose proces), deze laat ook alleen water door en geen lucht, hij is dus in feite luchtdicht, maar niet water dicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Lijkt me wel, maar andersom dacht ik niet.

Toegevoegd na 16 minuten:
Hier bedoel ik mee,dat materiaal dat luchtdicht is,waarschijnlijk ook wel waterdicht zal zijn. Maar,dat iets dat waterdicht is waarschijnlijk niet luchtdicht is. Ik kan dit niet onderbouwen,het is een gevoelskwestie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het luchtdicht is kan er volgens mij geen water meer bij, ik denk niet dat het hetzelfde is nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Voobeeldje: Neem een ballon, en blaas hem op en doe er een knoopje in. Laat hem een paar dagen liggen. Wat zie je? De lucht is er uitgelopen.
Nu vul je hem met water. Na een paar dagen kijk je weer, en hij is nog precies even groot. Dat zit zo:
De kleine luchtmoleculen kunnen wel door de rubberen wand van de ballon heendringen, maar de grotere watermoleculen niet.
escape