Voordat je begint

Niet elke kwaliteit plexiglas is goed te boren. Plexiglas wordt op twee manieren gemaakt: geëxtrudeerd of gegoten. Het eerste procédé is goedkoper, omdat de fabrikant meer platen uit dezelfde hoeveelheid grondstof kan maken. Maar bij boren, buigen of zagen zal geëxtrudeerd plexiglas snel scheuren of breken. Wil je dit – zeer reële – risico vermijden, verzeker je er dan van dat je de betere kwaliteit plexiglas te pakken hebt: de gegoten variant.

Zo ga je te werk:

1. Klem de plaat met lijmklemmen vast op een vlak oppervlak waarin de boor mag ‘uitlopen’ om de tafel of werkbank niet te beschadigen.

2. Bevestig een gewone ijzerboor of HSS boor in je boormachine.

3. Plak de plek waar je gaat boren af met schildertape en teken hierop de locatie van het boorgat af.

4. Zet de boor loodrecht op de plaat en laat hem direct op middelmatige snelheid draaien.

5. Oefen slechts lichte druk uit, laat de boor het werk doen.

6. Laat de boor draaien terwijl je hem uit het gat trekt.

Tips:

Boor grotere gaten in plexiglas in etappes, eerst met een klein boortje en dan met oplopende boordiameters.
Een nieuwe, superscherpe boor kan gaan ‘happen’, waardoor het plexiglas uitscheurt. Het gaat beter met een boor waar het hele scherpe al een beetje af is. Gebruik je een nieuwe boor, maak er dan vooraf wat gaten mee in hout of aluminium.
Boor niet te dicht bij de rand van de plaat. Als vuistregel geldt dat de afstand tussen het boorgat en de rand van de plaat minimaal twee keer de dikte van de plaat moet zijn. Bij een plaatdikte van 4 mm houd je dus een afstand van minstens 8 mm van de rand aan.
fremar
een jaar geleden