Wanneer wordt elektrische potentiële energie omgezet in kinetische energie?

Hoe ik het nu begrijp is dat elektronen in een stroomkring een bepaald potentiële energie per lading hebben, uitgedrukt in Volt. Ik vroeg mij dan af wanneer deze potentiële energie wordt omgezet in kinetische energie. Hoe ik het nu begrijp is dat de potentiële energie bij een lampje kan worden omgezet in licht of warmte, maar ik vraag me af wanneer de elektronen kinetische energie krijgen in plaats van potentiële energie.

Nog een vraag betreffende dit onderwerp: Klopt het dat elektronen in een elektrisch circuit allemaal met dezelfde snelheid gaan, ongeacht van hoeveel Volt ze hebben?
Edit: Nog een vraag, als in een circuit een batterij wordt aangesloten begint de stroom te lopen. Elektronen krijgen dus kinetische energie want ze bewegen. Waar komt deze initiële kinetische energie vandaan als de elektronen hun potentiële energie verder behouden?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K

Antwoorden (3)

De potentiële energie wordt omgezet in kinetische energie op het moment dat je de elektronen in beweging zet, dus als je de lamp áán doet. Kinetische energie is immers bewegingsenergie.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar als de lamp aangaat en de elektronen gaan bewegen hebben deze nog steeds potentiële energie. De potentiële energie per lading is immers het voltage. Dus een gedeelte van deze potentiële energie wordt omgezet in licht/warmt wanneer de elektronen de lamp passeren, maar er blijft ook wat potentiële energie over. Wanneer wordt deze potentiële energie dan omgezet in kinetische energie?
Antoni
2 jaar geleden
Zo veel weet ik helaas niet (meer) van natuurkunde. Er zijn andere gebruikers van deze website die je daar beter mee kunnen helpen. @Thecis bijvoorbeeld. Zie https://www.startpagina.nl/v/profiel/Thecis/.
Thecis
2 jaar geleden
Helaas is het inderdaad geen kinetische energie. De elektronen ondervinden wel weerstand door het bewegen. En goed voorbeeld is een elektrische auto, een ventilator, eigenlijk alles wat op macro niveau beweegt door stroom.
Een cd speler of een harde schijf zet ook elektrische energie om in kinetische energie (natuurlijk geen solid state hard disk ;-) )
Antoni
2 jaar geleden
Dan klopt er van mijn antwoord dus maar weinig. Jammer!
Thecis
2 jaar geleden
Op een andereanier heb je wel gelijk. Doordat de elektronenstroom gaat lopen, krijg je wrijving, warmteontwikkeling. Want er is weerstand.
De warmte die wij ervaren is in feite de kinetische energie van de atomen / moleculen. Ik had dit niet mee genomen omdat ik dacht dat de vraagsteller dit niet bedoelde.
Ik zal vandaag proberen een volledig antwoord te proppen in max 2500 tekens ;-)
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
@Thecis "Een cd speler of een harde schijf zet ook elektrische energie om in kinetische energie"
Met elektrische energie bedoel je de potentiële energie per lading toch, als ik het goed begrijp?
Thecis
2 jaar geleden
@mens123
In het geval van een batterij, zou je kunnen zeggen dat chemische energie omgezet wordt in elektrische energie en dat wordt vis een elektromotor omgezet in kinetische energie. In het geval van wisselstroom (waar elektronen dus nauwelijks van hun plek komen...!) kan je beginnen met kinetische energie (wind bijv) of chemische energie (verbranden van fossiele brandstoffen) of potentiële energie (waterkrachtcentrale) die zorgt voor elektrische energie en dan weer verder. Met elektrische energie bedoel ik simpel gezegd de energie die in het systeem zit. Gemakkelijk gezegd (maar heel onjuist zie mijn antwoord) de energie in de elektronen. Maar daar komt dus de verwarring vandaan. De gemakkelijke uitleg is heel onjuist zodanig onjuist dat het bij dit soort vragen niet gemakkelijk uitgelegd meer kan worden helaas.
Kinetische energie is de energie van een bewegend object, en een object dat men kan vastpakken, en heeft dus totaal niets met de beweging van elektronen te maken.

Potentiele elektrische energie wordt door een elektromotor omgezet in kinetische energie. De draaiende as van de motor kan een auto aandrijven, die dus beweegt.

Als men een lamp aandoet zal de warmte van de lamp de lucht rond de lamp in beweging zetten. Dat is dus een vorm van kinetische energie.
Het licht van een kamerlamp is een tussenproduct.
Als dat licht op de muren van de kamer valt wordt dit licht omgezet in warmte en dan gebeurt hetzelfde met de lucht ter plaatse bij de muur.
Die warmte kan bij temperatuurverschil binnen en buiten, ook door de steen van de muur naar de buitenkant vloeien, en dan wordt de buitenlucht verwarmd en gaat bewegen.
Edraket
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Maar als we elektronen als deeltjes beschouwen (en niet als golven) en deze deeltjes bewegen dan zouden wij toch een kinetische energie hieraan moeten kunnen koppelen? Er zou immers onderscheid gemaakt moeten kunnen worden tussen snel bewegende elektronen en langzaam bewegende elektronen.
Neem nou een een elektrisch circuit waar niks op zit aangesloten. Gewoon een draad tussen twee polen van een batterij bijvoorbeeld. Elektronen krijgen dan potentiële energie van de batterij die zij met zich meedragen totdat zij bij de andere pool van de batterij zijn. Stel dat de weerstand miniem is, wanneer wordt de potentiële energie dan omgezet in kinetische energie?
Ik ga in mijn beredenering ervan uit dat elektronen stoppen/stilstaan (vergeleken met toen ze door de draad bewogen). Misschien dat dit een fout in mijn denkproces is?
Thecis
2 jaar geleden
@mens123
Het daadwerkelijke proces is zo ingewikkeld dat jouw voorstelling inderdaad een verkeerde interpretatie geeft (wat heel begrijpelijk is!). Helaas kan je elektronen niet alleen als deeltje zien. Sterker nog, in deze situatie zou ik het júist als golf beschouwen.
De vraag heeft een aantal facetten.

1. Kinetische energie E(kin). Ook wel bewegingsenergie genoemd. Alles wat beweegt (een snelheid heeft) heeft kinetische energie. Elektrische auto die rijden, ventilatoren die draaien, maar ook analoge horloges die op een batterij werken. Of een relais wat omspringt of de wissel van trein. Talloze mogelijkheden.
Vergeet hierbij niet de trillingen en beweging van (atomen in) moleculen. Deze trilling ervaren wij echter als warmte (een beetje kort door de bocht, ligt iets genuanceerder, maar klopt in basis). Wanneer het warmer is, beweegt alles sneller.

Een ouderwetse gloeilamp is in feite een verwarmingselement wat licht als bijproduct heeft. Ca 5% is namelijk licht. 95% warmte. Niet zo heel efficiënt dus. Maar de elektrische weerstand zorgt voor warmteontwikkeling, voor straling (let op, de gloeilamp van binnen is vacuum). Buiten de lamp wordt de lucht verwarmd, een verhoging van de E(kin). Hedendaagse led lampen worden nauwelijks warm. Maar wel een beetje.

2. Het zijn dus niet de elektronen die meer kinetische energie krijgen. We praten hier over de buitenste elektronen in metaalatomen die vrij in het metaalraster kunnen bewegen. Onder invloed van een stroom gaan ze alleen allemaal dezelfde kant op.

3. Waarom bewegen ze? Omdat er een potentiaalverschil tussen de plus en de min zit. Of anders gezegd, er is stuwing. Denk maar aan de klassieke Danielcel vanuit scheikunde. Aan de ene kant creëer je een elektronentekort (dit heeft een soort zuigende werking) en aan de andere kant is een elektronen overschot (dit werkt stuwend). Hiermee heb je een potentiaalverschil gemaakt (dat doet overigens élke batterij / stroombron) waardoor elektronen "gaan lopen".
Overigens de snelheid ligt relatief laag, ca 1 mm / seconde (snelheid van elektronen in een koperdraad). Bron 1

Nu gaat het verhaal heel ingewikkeld worden. Waar het op neerkomt is dat je de quantum mechanica in moet gaan en moet gaan kijken naar verschillende golffuncties die door de draad lopen. Gemakkelijk gezegd (en ook goed hier uitgelegd, bron 2, wel een lang verhaal) is dat de elektronen een soort medium zijn voor de energie. De elektronen gaan langzaam, de energie snel. Maar die uitleg gast niet lukken in deze beperkte hoeveelheid tekens. Het "klassieke" idee van elektronen als wagentjes geeft een leuk begrijpelijk beeld, maar is niet waar (net zoals atomen / elektronen harde balletjes zijn. Visualiseert fijn maar klopt niet).
Thecis