Is het een goed idee om kernafval en evt ander ernstig afval naar de zon te sturen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Zou het toch een idee zijn om de mogelijkheden wetenschappelijk te onderzoeken...? Wie zou daar voor in kunnen zijn...?
Antoni
2 jaar geleden
@Aker, als je reactie een reactie is op het antwoord van @Thecis, dan kan je deze het beste onder zijn antwoord zetten, niet onder je vraag.

Antwoorden (2)

Het heeft voordelen en het heeft nadelen.
Het grote voordeel is dat je het radioactief materiaal kwijt bent in het grootste type kernreactor (fusie, dat wel) dat we kennen.

Er zitten echter ook nadelen aan:
1. Lanceringen van raketten gaan niet altijd vlekkeloos. Als een raket ontploft op de grond heb je een behoorlijke vuiler bom die af gaat. Gaat een raket in de lucht kapot, verontreinig je een enorm oppervlak met radioactief materiaal. Dit is een énorm risico.
2. Ondanks dat het gemakkelijk lijkt, is het best lastig om iets rechtstreeks in de zon te schieten. Voornamelijk doordat je iets afschiet vanuit een object dat behoorlijk bewegelijk is. Het duurt dus erg lang voordat het materiaal daadwerkelijk in de zon valt.
3. Je kan maar relatief kleine hoeveelheden radioactief materiaal tegelijk meenemen. Je hebt dus heel veel vluchten nodig om een substantiële hoeveelheid radioactief materiaal naar de zon te brengen.
4. Het is dus waanzinnig duur om dit te doen. 1 vlucht is al duur, laat staan vele vluchten.

De voordelen wegen niet op tegen de nadelen. Daarom wordt het niet gedaan.
Thecis
2 jaar geleden
Nee, dat is geen goed idee.
Naast de risico's van bv ongelukken tijdens de lancering; het werkelijke probleem is, dat een raket naar de zon sturen echt idioot veel energie kost. Meer energie dan het kernafval misschien ooit heeft geproduceerd.
tinus1969