Alles om ons heen bestaat uit atomen. Dit is op micro niveau. Echter wanneer je atomen met elkaar gaat combineren, zodat je moleculen gaat krijgen, creëer je andere stoffen die op macroniveau andere eigenschappen krijgen. Dus wat is dan echte vaste materie? Hetgeen je om je heen ziet. Een baksteen, grond aarde, glas, plastic, alles is vaste materie.
Als je gaat kijken naar wat de hoogste dichtheid heeft, komt diamant hoog terug, maar lood heeft een hogere dichtheid. Kwik ook (ondanks dat kwik een vloeistof is). Ook puur broom is 3x zo zwaar als water.
Ga je in het universum kijken, dan zijn neutronensterren (wordt ook wel eens neutronium genoemd) de objecten met de grootste dichtheid.

Het gaat er om wat je ziet (in dit geval). Een vaste stof is een naam wat we gegeven hebben als 1 van de 3 duidelijke fases van stoffen: vast, vloeibaar en gas. En alles wat niet vloeibaar is of gas, is een vaste stof (plasma fase laat ik even buiten beschouwing aangezien je die niet zoveel tegen komt in het dagelijks leven).
Een écht vaste stof is dus gewoon een vaste stof. Het huis waar je in woont is opgebouwd uit vaste stoffen.
Dat is het beste wat we kunnen bieden.

Sidenote, atomen zijn géén elementaire deeltjes. De kernen zijn opgebouwd uit neutronen en protonen en deze zijn weer opgebouwd uit quarks. De elektronen zijn wél elementaire deeltjes. Alle materie is opgebouwd uit die quarks en andere elementaire deeltjes. En op macroniveau gedraagt dat zich heel anders dan op microniveau.
Thecis
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Diamanten zijn echt vaste materie omdat de koolstof atomen in een bepaalde structuur aan elkaar zitten. Bij vloeistoffen ontbreekt deze structuur vaak.
erotisi