Als een object met geur onder water is, kan je dit dan nog ruiken?

Ik vroeg me dus af: als een object (met geur en waterdicht afgesloten) in een flesje water zit, is deze geur nog te detecteren buiten het flesje water?

Want ik heb gelezen dat honden niet iets door water kunnen ruiken, maar het ruiken omdat het object is gaan ontbinden en meerdere stukjes naar het opervlak brengt. Dus in principe zou je het luchtdicht kunnen verpakken, maar is deze geur nog te detecteren door iets?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Geur wordt veroorzaakt door de inwerking op het reukorgaan in de neus door aerosolen of gassen, kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.
In de lucht kunnen dit soort deeltjes vrij in contact komen met de zenuwcellen in je neus. Onder water is dat niet het geval. Nog los van het probleem dat je onder water geen adem kunt halen en dus de inhoud van je neus niet ververst.
Daarom kun je onder water dus niet ruiken.

Honden hebben daarom inderdaad ook moeite om zaken die onder water zijn waar te nemen. Maar typisch zijn gassen e.d. lichter dan water en wanneer ze vrij komen borrelen ze naar boven waardoor honden ze wél weer kunnen ruiken. Luchtdicht verpakken helpt ook, om iets voor de neus van een hond verborgen te houden, maar is ook geen waterdichte oplossing omdat ook aan de buitenkant van de verpakking van allerlei geuren terecht komen die de hond op kan pikken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix