Kan iemand me in begrijpelijke taal uitleggen hoe een Stirling motor werkt?

Ik begrijp het namelijk niet helemaal

Toegevoegd na 15 minuten:
Wikipedia heb ik al gelezen, maar daardoor werd het me niet (geheel) duidelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan wikipedia uitstekend,die heeft er een zeer helder artikel over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of begrijp je het helemaal niet??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Ik begrijp dat het met warmte en de verplaatsing daarvan te maken heeft, maar ik heb denk ik niet voldoende opgelet bij natuurkunde om het echt door te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoefte aan een HRe-ketel in huis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Ik denk niet dat ik mijn verhuurder zo gek krijg, maar ik vind het interessante techniek waar ik graag wat meer van wil begrijpen.

Het beste antwoord

http://home.hccnet.nl/hvisser.5/stirling%201.html

Daar eens gaan kijken kan helpen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Op onderstaande link de werking van een sterling motor

Toegevoegd na 24 seconden:
sorry stirling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warme lucht heeft een groter volume dan koude lucht. Als je lucht verwarmt kan dit grotere volume een zuiger verplaatsen, vervolgens terechtkomen op een plek waar het weer afkoelt (met behulp van bijvoorbeeld water dat je later toch op moet warmen en dus werkt als een soort economizer), en zijn oude volume weer aanneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stirling motor werkt door uitzetting en krimpen van lucht als deze wordt opgewarmd en weer gekoeld. Er zijn een flink aantal vormen van stirlingmotor, ze werken echter wel allemaal op dezelfde cyclus. Deze gaat als volgt:

1) De lucht in de motor is koud. De zuigers van de motor staan zo dat het volume minimaal is, maar de lucht zich vooral in het warme gedeelte bevindt. De lucht warmt op, en wil dus uitzetten. Hierdoor gaan de zuigers bewegen naar een situatie waarin het volume groter is.
2) De lucht is warm en de zuigers staan zo dat het volume maximaal is. De zuigers bewegen verder door het vliegwiel, en de lucht wordt naar het koude gedeelte van de motor bewogen. Het volume blijft min of meer gelijk.
3) De lucht is warm, maar bevindt zich in het koude deel van de motor. De zuigers staan zo dat het volume maximaal is. Terwijl de lucht afkoelt krimpt deze ook, en trekt als het ware aan de zuigers. Hierdoor bewegen de zuigers naar een positie waar het volume kleiner is.
4) De lucht is koud, en de zuigers staan zo dat het volume minimaal is. Door het vliegwiel worden de zuigers zo bewogen dat de lucht weer in het warme deel van de motor terecht komt, terwijl het volume gelijk blijft. Hier begint de cyclus opnieuw.

In alle practische ontwerpen stirlingmotor lopen de stappen enigszins in elkaar over, omdat de boel continu moet draaien. Een mooi voorbeeld in de link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Stirlingmotor is een heteluchtmotor en is een machine die gedreven wordt door de uitzetting van verhitte lucht of een ander gas, dat binnen de motor is opgesloten en dat men daar een kringloop laat doorlopen. Aan deze kringloop kan men vier fasen onderscheiden, te weten: samenpersen, verhitten, uiteenzetten en afkoelen. Daar het uitzetten bij hoge temperatuur meer arbeid levert dan het samenpersen bij lage temperatuur aan arbeid kost, levert elke kringloop een overschot aan arbeid. Dit arbeidsoverschot is groter naarmate de temperatuur en drukverschillen in de koude en warme ruimte van de heetgasmotor groter zijn. De kringloop wordt uitgevoerd met behulp van een zuiger en een verdringer. Het opwarmen van het gas geschiedt met een reegenerator.
De motor, in 1816 door Stirling uitgevonden, heeft nooit in belangrijke mate toepassing gevonden, daar zijn rendement tot dusverre te gering was. Philips heeft al weer een tijd geleden de motor opnieuw tot studie genomen en en door nieuwe aanpassingen het rendement weten op te voeren.