Is mijn oud Mariabeeldje uit Lourdes wat gloeit in het donker radioactief?

Heb uit de erfenis van mijn moeder een Mariabeeldje gekregen dat licht geeft in het donker. Welke stof word daarvoor gebruikt en is dat radioactief?

2.2K

Antwoorden (1)

Waarschijnlijk werd hiervoor fosfor gebruikt, dat niet radioactief is.
Al sinds de middeleeuwen worden oplichtende stoffen fosforen genoemd. Fosfor betekent namelijk licht-drager. Veel van die lichtgevende stoffen bleken achteraf hetzelfde element te bevatten. Toen dat in 1669 werd ontdekt, kreeg het logischerwijs de naam fosfor.
Het begrip fosforescentie wordt nu gebruikt voor een verschijnsel dat je ook kent van die lichtgroene lichtknopjes, plaatjes en stickers: ze geven licht in het donker, lang nadat het licht uitgedaan is. Lang wil in dit verband zeggen een paar tellen tot soms wel een kwartier.
.
Als het beeldje langer dan een kwartier blijft gloeien, is waarschijnlijk wel radioactieve verf gebruikt.
Veel lichtgevende verfsoorten werden vroeger lichtgevend gemaakt door Radium of andere radioactieve stoffen zoals Tritium en Prometium.
Deze werden tot in de jaren 60 gebruikt voor diverse doeleinden, zoals wijzerplaten, kentekenplaten, horloges, etc.
SimonV