Waarom wordt koolstofdioxide uitgedrukt in kg/m3 in plaats van g/cm3?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
tinus1969
3 jaar geleden
Waar ben je dit tegengekomen? Vaak is de precieze eenheid een zaak van gemak. Als kg/m3 handzame getallen oplevert, wordt dit verkozen boven g/m3.
g/m3 is g/ml, dit levert meestal veel cijfers achter de komma op (vloeibaar water heeft een dichtheid van 1 mg/ml).
Ambitionzazahg
3 jaar geleden
De dichtheid van alle stoffen wordt uitgedrukt in ρ (Rho) kg/m3
Voor gevaarlijke concentraties kan echter ook PPM (parts per million) gebruikt worden

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je het over de dichtheid hebt.
Dit is omdat dit de officlele SI eenheden zijn. En we proberen alle waardes zoveel mogelijk in die officiële eenheden weer te geven.
https://nl.wikipedia.org/wiki/SI-stelsel#:~:text=De%20zeven%20SI%2Dbasiseenheden%20en,)%2C%20meter%20(lengte).
Thecis
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Bedankt voor de uitleg alleen waarom zetten we het niet gewoon in g/cm3?
Griffin
3 jaar geleden
"Bedankt voor de uitleg alleen waarom zetten we het niet gewoon in g/cm3?"
Misschien om dezelfde redenen waarom we hectometerpaaltjes niet uitdrukken in mm...
Thecis
3 jaar geleden
@Elinehml
Waarom zou het dan in g/cm3 moeten zijn? Want het is gemakkelijk in elkaar om te rekenen.