Waarom blijf je beter drijven als je je armen en benen spreidt?

Volgens mij heeft het niets met drijfoppervlakte te maken omdat het verplaatste water gelijk blijft of je je armen en benen dicht bij het lichaam houdt of dat je ze spreidt......?

30/4 ik heb nog steeds geen antwoord gehad waar ik achter sta. Wie weet het???

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (8)

Misschien dat je meer drijfoppervlakte hebt
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, de drijfoppervlakte is gelijk, ze is alleen anders verdeeld.
Omdat er dan meer oppervlakte staat naar de richting van het vallen. Zo wordt er meer weerstand gecreëerd. De weerstandskracht is immers evenredig met de oppervlakte in de richting van het zinken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neen. Ten eerste staat er _niet_ meer oppervlak naar de richting van het vallen. Dat oppervlak blijft gelijk (zolang je tenminste niet met je benen over elkaar, of met gekruiste armen gaat liggen). Het is alleen op een andere manier over het water verdeeld. Ten tweede zorgt eventuele weerstand alleen voor een _andere_ zinksnelheid. Weerstand brengt de zinksnelheid niet terug tot nul. Maar het echte antwoord weet ik ook niet. Ik vermoed dat Suikerbeessie het bij het rechte eind heeft: onbewuste bewegingen, je "zwemt" als het ware een beetje als je je armen en benen spreidt.
Onbewuste bewegingen. Anders niets.

Je ligt nooit voor 100% stil als je je armen en benen ver uit elkaar spreid.

Als je je benen en armen tegen elkaar houd zijn ze bewegen ze gewoon minder.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De wet van Archimedes: als je je armen en benen spreidt, komt er meer van je inhoudt boven water
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je armen en benen spreidt, dan is er minder spanning, minder spanning maakt dat je de vorm van het water minder bepaalt, dus je beter voegt aan de opwaartse krachten van het water onder je, dus je drijft beter als een ontspannen lichaam, dan dat er wel spanning is...

dank je...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
serieus gast...
als je je benen en armen dicht bij je lichaam houd, moet het water 2 kanten op (langs je lichaam) links en rechts. Als je je benen en armen spreidt moet het water 10 kanten op (2 x je linkse arm, 2 x je rechtse arm, 2 keer je lichaam (buik) links en rechts, 2 x je linkse been, 2 x je rechtse been).

Dus meer weerstand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelden zoveel onzin zien of horen beweren als in de voorgaande "antwoorden"
Nooit opgelet bij natuurkunde?
Neen, ik denk dat het antwoord is dat met gespreide armen (de benen doen minder terzake) je je borstkas verder openspant, dus meer lucht inademt, en daardoor wordt je totale s.g. (soortelijk gewicht) minder, dus drijf je beter.

Toegevoegd op 25-04-2009 05:28:07
Het is een statisch prpoces, dus alles wat met stroming te maken heeft (dynamica) heeft er niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vraag me af of dit uberhaupt wel waar is. Hoe weet je dat je beter blijft drijven met je armen en benen gespreid?
Dit zou betekenen dat een blok hout met 4 scharnieren eraan beter drijft als je er 4 plakjes vanaf zaagt en ze aan die scharnieren hangt.