Wanneer wordt bier sneller koud: in een koelkast op een normale temperatuur of buiten als het koud is?

Bij ons thuis gaat de wijsheid dat het bier sneller koud wordt bij een stand van 3° dan buiten als het rond het vriespunt is. Dit zou komen omdat een koelkast een kleiner gebied hoeft koud te houden. Echter vraag ik me af wat daar de logica van is en daarom zou ik graag willen weten of dit natuurkundig logisch is.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.8K
Utrecht
3 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "omdat een koelkast een kleiner gebied hoeft koud te houden".
Als het buiten rond het vriespunt is, is het buiten toch overal rond de 0 graden. Wat is de relevantie van "een kleiner gebied". Van belang bij de afkoelsnelheid is het temperatuurverschil tussen het bier en de ruimte. Dus hoe kouder hoe beter. Daarbij warmt de koelkast elke keer op als je de deur open trekt.
Daarnaast speelt de warmteoverdrachtscoefficient een rol: de snelheid van warmteoverdracht: in een teil met ijswater koelt je flesje bier sneller af dan in de lucht (van 0 graden). En stromende lucht (of water) neemt sneller warmte op dan stilstaande lucht (stilstaande lucht isoleert).
Dus buiten rond het vriespunt koelt je bier sneller af dan in een koelkast bij 3°C. Zeker als je je flesjes los van elkaar, iets verder van je huis in de wind zet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Oke het punt wat gemaakt wordt is dat de lucht actief koud gehouden wordt door de koelkast in tegenstelling tot de buitenlucht (dus een motor die actief koude lucht toevoegt in een kleine ruimte ten opzichte van de buitenlucht). Hierdoor zou een biertje of een fles wijn sneller koud zijn in een koelkast dan in de buitenlucht (vooral als er weinig wind is).

Antwoorden (1)

Buiten zal het bier sneller afkoelen. Als je bij een temperatuur van 3 graden een krat bier van uit de huiskamer in de koelkast zet, zal eerst de temperatuur oplopen, Als je diezelfde krat bier bij 3 graden buiten zet, zal de omgevingstemperatuur daar niet noemenswaardig op reageren.
jc54