Maakt het voor de warmteafgifte uit hoeveel watt de gloeilamp heeft?

Ik heb een zoutsteenlamp met daarop een bakje waarin je geurwax kan laten smelten. Nu mag de lamp niet te fel branden ivm oogziekte maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de wax smelt. Maakt het voor de warmte afgifte nog uit hoeveel watt de gloeilamp heeft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Ja, dat maakt zeker uit.
Gloeilampen zijn erg energie-inefficiënt: het meeste gaat verloren aan warmte.
Bij gloeilampen wordt zo'n 90% van de energie omgezet in warmte en maar 10% in licht. Dus hoe hoger het wattage van de lamp, hoe meer warmte.
3 jaar geleden
TurfGraver
3 jaar geleden
"Dus hoe hoger het wattage van de lamp, hoe meer warmte."
En... hoe meer licht.
Rendement van de lamp zal dus de verhouding veranderen.
Utrecht
3 jaar geleden
klopt.
Halogeen, spaar en LED lampen hebben een veel hoger rendement: bij gelijk vermogen meer licht en minder warmte (oftewel veel minder vermogen bij gelijke hoeveelheid licht).
Griffin
3 jaar geleden
Ik zou (als je ze nog kunt vinden) een kooldraad lamp zoeken, die zijn van alle gloeilampen het minst efficiënt, oftewel weinig licht en veel warmte.