Waarom nachtvlinders op het licht afkomen is nog steeds onbekend. Wel is bekend dat nachtvlinders om op allerlei lichtbronnen af vliegen en door het felle licht gedesoriënteerd te raken. Men maakt gebruik van deze wetenschap om de nachtvlinders met licht (of met zoetigheid) te lokken en dan te bestuderen.

Toegevoegd op 23-04-2009 16:34:18
Waarom komen nachtvlinders naar licht?
Op deze vraag heeft men nog steeds geen antwoord gevonden. Er zijn wel twee theorieën:
Ze gebruiken de maan als orïentatiepunt. Ze houden tijdens hun vliegtraject steeds eenzelfde hoek aan t.o.v. de maan. Omdat deze zover weg staat resulteert dit in een rechte vlucht. Als een andere veel nabijere lichtbron verkeerdelijk wordt aanzien als de maan, resulteert dit in een spiraalvormige vlucht steeds dichter naar de lamp toe.

Een meer waarschijnlijke theorie is dat nachtvlinders door de complexe opbouw van hun ogen rond de lichtbron een zeer donkere zone zien en hierin proberen te vliegen. Maar afhankelijk van welk deel van de ogen belicht wordt zien ze deze zone steeds ergens anders, wat resulteert in een hectische vlucht naar het licht toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En aangezien ze nachtvlinders zijn zullen ze overdag niet naar het licht vliegen, want dan is het licht uit, of vliegen ze dan niet? En zou een Dagpauwoog in het donker dan niets kunnen zien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nachtvlinders die overdag actief zijn vliegen niet naar een lichtpunt toe omdat dat er niet is. Het is dan overal licht.
Of een dagpauwoog in het donker wel of niet kan zien, is bij deze vraag niet van belang.

Andere antwoorden (4)

Dag en nachtvlinders verschillen in de manier waarop hun vleugels vouwen, en dat heeft niets te maken met op welk moment van de dag de vlinders actief zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt gevraagd waarom nachtvlinders naar het licht toevliegen.
Dat komt omdat nachtvlinders uit instinct een lichtbron (bijvoorbeeld de maan) gebruiken om op koers te blijven. Doe je dat met de maan, die ver van je vandaan staat, dan werkt dat, hou je bijvoorbeeld de hele tijd de maan 30 graden rechts van je, dan vlieg je in een rechte lijn.

Doe je hetzelfde met een lichtbron die dichtbij je staat, dan werkt het niet. dan vlieg je om de lichtbron heen in een baan die steeds kleiner wordt, een spiraal dus met de lichtbron als midden. Tot je in aanraking komt met de lamp of kaarsvlam en verbrandt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen dag- en nachtvlinders. Dit wordt in het geheel niet door de taxonomie ondersteund maar is algemeen ingeburgerd. Zo zijn er schemeractieve dagvlinders en dagactieve nachtvlinders. Wel is het zo, dat bepaalde families in het algemeen als nachtvlinders worden beschouwd en andere families als dagvlinders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
???
De vraag was: Waarom komen nachtvlinders op het licht af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door het tweede zinnetje Zijn ze vergeten dat ze NACHTvlinders zijn?
heb ik geinterpreteerd dat de vragensteller dacht dat het woordje nacht in de naam iets te maken had met het licht. Hij vindt het blijkbaar niet vreemd dat vlinders in het algemeen naar het licht gaan. Dus hij vraagt geen uitleg waarom de vlinders naar het licht gaan, maar een uitleg waarbij verklaard wordt dat een nachtvlinder ook gewoon een vlinder is en naar het licht gaat, ookal staat er toevallig het woordje Nacht in.
In tegenstelling tot wat de vraagsteller denkt is er 's nachts vanalles te zien. Dit geldt zeker voor dieren die beter zien bij weinig licht dan wij mensen.

Op de vraag waarom is geen antwoord te geven voordat er bekend is 'wat voor' antwoord je wilt hebben. Er zijn evolutionaire verklaringen denkbaar, ontologische etc. Wil je weten hoe het ontstaan is of wil je weten wat de vlinders eraan hebben?