Als er een regenboog te zien is, ziet iemand die op dat moment naast jouw staat dezelfde boog?

regenboog, reflectie, water, licht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (7)

Ja, maar ook nee. Die boog bestaat niet echt, dus kun je 'm ook niet zien, al helemaal niet dezelfde.

Het is een illusie, door het gebroken licht van de zon. Je buurman ziet dezelfde illusie, maar het zijn wel andere lichtstralen. De boog staat wel op dezelfde plek (in theorie wellicht een heeel weinig verschoven, voor de krentenwegers ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal goed, ik snap alleen de min niet zo..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap die min ook niet... maar laat maar, dat waait wel over...
Strikt genomen niet, want waar je hem ziet is afhankelijk van je standpunt, maar als je een meter verder staat is het hoekverschil te verwaarlozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil hierbij toevoegen dat iedereen kleuren toch anders ziet. denk maar aan kleurenblindheid. voor jou is blauw misschien wel helder blauw en voor de ander groen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na deze vraag te hebben gelezen dacht ik gelijk aan de 7 waarheden die ik toch even met jullie wil delen

Dat de waarheid afhankelijk is vanuit welk perspectief je iets bekijkt, komt heel mooi naar voren in onderstaande tekst...

Een Oosterse, wijze leermeester ging eens met zeven leerlingen een ochtendwandeling maken, terwijl de dauw nog over het land lag. Na enige tijd brak de zon door en de dauwdruppels schitterden dat het een lieve lust was!

Bij een grote dauwdruppel liet de oude meester halt houden. Hij schaarde zijn leerlingen zodanig rondom de druppel dat de zon erop bleef schijnen en vroeg hen welke kleur de druppel had.

"Rood," zei de eerste.
"Oranje," zei de tweede.
"Geel," zei de derde.
"Groen," zei de vierde.
"Blauw," zei de vijfde.
"Paars," zei de zesde.
"Violet," zei de zevende.....

Ze stonden verbaasd over de verschillen en omdat ze allemaal zeker waren van de kleur die de druppel had, ontstond er bijna ruzie. Toen liet de oude meester hen enige keren van plaats wisselen. En heel langzaam drong het tot hen door dat, ondanks de verschillen in hun waarneming, ze toch allemaal de waarheid hadden gesproken.

Nadat er zo enige tijd verstreken was, liet de oude meester hen weer hun oorspronkelijke plek innemen. Maar omdat intussen de zon gedraaid was, kaatsten er weer heel andere kleuren terug vanaf de grote dauwdruppel. En de meester sprak:

"Hoe u de waarheid ziet, hangt af van de plaats en de tijd die u in het leven inneemt, zoals u daarnet een deel van het licht hebt gezien en dat voor de waarheid aanzag...

Laat uw medemensen in volle vrijheid hun eigen weg bewandelen, hun eigen plaats innemen en hun eigen deel van het licht waarnemen. U heeft allemaal waarheden nodig, want alle tezamen vormen zij het werkelijke spectrum als geheel; de volle waarheid...

Tot u zelf een van de groten bent geworden en de zeven kleuren als één kunt waarnemen, zal ieder afhankelijk van zijn situatie een ander standpunt innemen en de waarheid op een andere manier zien...

Wees daarom niet alleen tolerant, want dat is slechts het duiden van andermans mening, maar wees zelfs blij dat er andere meningen zijn. Zolang u zelf nog niet het volle licht kunt zien, heeft u uw medemens als medeleerling nodig om de volle waarheid te leren kennen."

Dus het uiteindelijke antwoord op je vraag "nee" de ander zal niet de zelfde regenboog zien. want deze persoon zal dus uit een ander perspectief naar de regenboog kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je vraag lees zoals ik m echt letterlijk lees zeg ik: iemand die naast me staat ziet inderdaad net als ik ook die regenboog. Maar als ik technisch ga kletsen (nou ja echt technisch nou ook weer niet ) dan ziet degene naast me de kleuren breder of juist smaller.en dus wel degelijk een andere boog,maar wel gecreeerd uit de zelfde bui. De lichtinval is op iedere plek anders , jee dit is een goede vraag voor je teken leraar of je natuurkunde leraar. dit stamt nog af uit een van mijn school periodes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, vanuit een andere kijkhoek, ligt er aan hoe ver het is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarnemen is een persoonlijke interpretatie van indrukken, die - in dit geval via het netvlies - bij je binnen komen. Van een kleur - b.v. geel - is je als kind al geleerd dat het waarnemen van die prikkels op je netvlies en de interpretatie ervan in je hersenen de naam "geel" draagt.
Maar de vraag blijft wel: zie je inderdaad hetzelfde; d.w.z. interpreteer je de binnenkomende prikkel hetzelfde.
Het antwoord is: dat weten we niet, want het is onmogelijk om te zien of waar te nemen door andermans hersenen. Het lijkt of we hetzelfde zien, omdat we het allemaal geel noemen, maar of dat zo is zullen we nooit weten.