Olifantentandpasta kan niet zonder Kaliumjodide. Het jodide heb je nodig als katalysator om de waterstofperoxide te laten ontleden in water en zuurstof. deze gasontwikkeling zorgt voor de schuimvorming. De kaliunjodide (KI) kan je vervangen door Natriumjodide (NaI) of zelfs door een schepje bruinsteenpoeder (Mangaanoxide MnO2) of enkele kristallen Kaliumpermanganaat (KMnO4).
Volledige beschrijving (zonder de laatste twee tips) onder de link.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Op deze site staat dat het ook zonder kaliumjodide https://wibnet.nl/natuurkunde/natuurkundige-verschijnselen/thuislaboratorium-maak-zelf-olifantentandpasta
Hoe zit dit dan?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonespeedy
In dit voorbeeld is de gist de katalysator voor de ontleding van de waterstofperoxide. Chemisch gezien is het een stuk eenvoudiger dan in de bovenstaande proef.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat stuk snap ik. Maar kunt u me ook vertellen wat er precies gebeurt en waarom dat zo is?
Thecis
4 jaar geleden
Er wordt uitleg op de site gegeven over wat er gebeurd. Welke specifieke vraag is er dan Nog?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Simonspeedy
Er is nooit uit te leggen HOE en WAAROM een bepaalde stof werkt als katalysator; zeker niet als het zo complex in elkaar zit als b.v. gistcellen.
De reactie is simpel: 2 H2O2 geeft 2 H2O + O2 als gevolg van de katalyse.
Als je zo weinig weet van scheikunde moet je zelf geen proefjes gaan doen. Dat geeft veel risico's.