Waarom is Celsius geen SI-eenheid?

Bijna alle eenheden waarin we vandaag de dag meten komen uit het SI-stelsel. Dit geldt niet voor temperatuur, want die SI-eenheid is Kelvin i.p.v. Celsius. Weet iemand waarom dit zo is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het absolute nulpunt is 273,15 graden Celsius onder nul. Dat is bijna het kookpunt van het edelgas Helium (4,2 K).
De kelvin (symbool: K) is de eenheid van thermodynamische temperatuur, een van de zeven basiseenheden van het SI-stelsel. De schaal is genoemd naar de Britse fysicus William Thomson (1824-1907), die later in de adelstand werd verheven als Lord Kelvin
Het absolute nulpunt is dan ook 0 K (0 Kelvin).

Antwoorden (1)

Dat is omdat Kelvin een objectief betere eenheid is. 0 Kelvin is het absolute nulpunt.

De echte vraag is dus waarom we in het dagelijks leven niet conformeren naar Kelvin. En dat is omdat mensen nu eenmaal niet graag veranderen en omdat Celsius in de dagelijkse praktijk handiger is.
Het absolute nulpunt is toch niet iets waar we mee te maken hebben. Vriespunt en kookpunt(van water onder normale druk) wel.

Vandaar dat we Kelvin gebruiken voor wetenschappelijke meting en Celsius in dagelijks gebruik.
Overigens zijn de 2 eigenlijk gelijk maar 273 graden verlegd. 1 graad Celsius omhoog is gelijk aan 1 Kelvin omhoog. (anders dan Fahrenheit)
===
Toen Celsius zijn schaal bedacht, wist men niet dat er een absoluut nulpunt was. Dus is er een nulpunt gekozen op iets wat men wel kon meten (smeltend ijs). Nu we weten dat er een nulpunt is, en we ook een schaal hebben die het nulpunt op 0 zet zou het vreemd zijn om niet dat als de standaard te nemen voor wetenschappelijke doeleinden.
Toegevoegd op 29 december 2019 22:15: tekst
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Extra info:
We weten nog steeds niet zeker dat er een absoluut nulpunt is. Het is ge-extrapoleerd vanuit de metingen / beweging van de atomen bij hogere temperaturen. Het absolute nulpunt is dan ook gedefinieerd als het moment dat de atomen volledig stil staan. Er is geen kinetische beweging meer (= temperatuur). Dit hebben we nog nooit bereikt. Wanneer we in de buurt komen van het absolute nulpunt (in de order van grootte van < 0.001 K (of nog kleiner)) krijgen we te maken met de quantum fluctuaties. Deze houden we niet tegen waardoor we geen absoluut nulpunt kunnen creeeren.
Op een andere manier gezegd, als alles stil staat, is er geen snelheid waardoor we exact de positie kunnen bepalen van een deeltje. Volgens het onzekerheidsprincipe (waarbij we niet exact zowel de snelheid als de plaats kunnen bepalen) is dit niet mogelijk. Experimenten bevestigen dit ook. Dus alhoewel we wel dichtbij kunnen komen, zal het absolute nulpunt (waarbij alles stil staat) onbereikbaar zijn.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Een ander praktisch voordeel van Celsius (en ook Farenheid) t.o.v. Kevin is de grootte van het getal.
"Tussen 10 en 20 graden." is visueel een stuk makkelijker leesbaar dan "Tussen 283 en 293 graden."