Dat komt omdat er plastic zit aan de binnenkant.
Toegevoegd op 26 december 2019 21:47: bron
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@grasmaaier
Dit is het enige juiste antwoord. Plus.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 Uit dit antwoord haal ik dus: "Blikjes (die in de regel van aluminium/aluminiumlegering zijn) roesten/oxideren wel aan de buitenkant, en niet aan de binnenkant vanwege de plastic laag die aan de binnenzijde zit.
grasmaaier
4 jaar geleden
Uit mijn schooltijd weet ik me te herinneren dat alumium juist heel snel oxideert maar dat dat direct een beschermlaag vormt tegen verdere oxidatie. Ik heb zelf nog nooit een roestig drankblikje gezien. Andere blikken zoals verfblikken of conservenblikken roesten wel, maar die zijn denk ik van een ander materiaal.
ronron1212
4 jaar geleden
@LeonardN dat klopt dat is nog niet zolang bekend.
LeonardN
4 jaar geleden
Het punt is dus dat ook dit antwoord niet de onjuistheid in de vraag ontkent, namelijk dat aluminium niet oxideert (roest) maar corrodeert. Dat was bij een eerder antwoord een heel probleem voor elder161, maar bij dit antwoord blijkbaar niet.
SentWierda
4 jaar geleden
Blikjes met een plastic binnenkant (bier, frisdrank, soep) kunnen in de meeste gemeenten bij het plastic afval worden gedaan. Zoals ook drinkpakken (plastic binnenkant) in de plastic afvalbak horen.
Bron: MilieuCentraal.
.
Omdat de buitenkant nat kan worden,
en er is meer luchtbeweging van het weer dan aan de binnenkant.

Buiten roest (oxideert) iets sneller dan binnen.
4 jaar geleden
ronron1212
4 jaar geleden
Ondersteun je antwoord eens met een link want je bewering klopt niet. Het is namelijk een zeer dun laagje plastic.
LeonardN
4 jaar geleden
Er zit in de meeste blikjes zit een drinkgat.
Als deze eenmaal geopend is kan er dus vocht naar binnen.
Dat de buitenkant meer vocht zal zien dat zal kloppen, maar dat zal niet voorkomen dat de binnenkant niet corrodeert (of roest in geval van ijzer/staal).
ronron1212
4 jaar geleden
meeste blikjes zijn van aliminimun met aan de binnenkant een zeer dun laagje plastic