hoe komt het dat er verschil is in veldenergie in twee condensatoren (U1 is niet U2) separaat t.o.v. dezelfde c's parallel geschakeld (W=1/2 C*U^2)

de spanningen zijn niet gelijk, na parallelschakelen wordt de spanning het gemiddelde van de oorspronkelijke spanningen.
de totale veldenergie van de twee losse ccondensatoren is groter dan wanneer ze parallel zijn geschakeld. waar is het energieverschil naar toe?
N.B. : er wordt uitgegaan van een ideaal model, dus er wordt geen warmte ontwikkeld.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (1)

De lading van twee gelijke parallel geschakelde condensatoren is wel degelijk twee keer zo groot als bij één.
Maar de veldenergie verdubbelt niet. Echter, die was ook niet verdubbeld als je één condensator had genomen met een plaatoppervlak met dubbele grootte. De foumule geeft gewoon de de toename van de energie bij het vergroten van een condensator. Of je dat nu binnen één of twee capaciteiten realiseert, maakt niets uit.

Toegevoegd na 2 minuten:
Edit: Waar ik 'plaatoppervlak' zei, bedoelde ik 'capaciteit'. Die is niet lineair met de veldenergie.
AWM