Goede vraag. Water is nat omdat het dingen nat maakt. Dingen zonder water zijn droog.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Is olie droog of nat?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom is verf dan nat volgens jou?
Volgens: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlands/betekenis/nat

Betekenis 'nat'
1 - nat (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: natter, overtreffende trap: natst)

1 - vloeibaar, niet droog, niet vast
2 - bevochtigd, vochtig: (spel) nat gaan in een ronde alles verliezen

Einde quote

Water voldoet 100% aan "1 - vloeibaar, niet droog, niet vast"
Het water is dus nat.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Dat we water nat vinden, heeft te maken met cohesie. cohesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van verschillende stoffen. Dat water aan je vingers blijft plakken - noemen we nat. Maar water is eigenlijk niet nat voor alles. Vet stoot bijvoorbeeld water af. Je zou kunnen zeggen dat water niet 'nat' is voor vet.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
cohesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van dezelfde stoffen.
adhesie is de aantrekkingskracht tussen moleculen van verschillende stoffen.