De LHC produceert deeltjes met een energie van maximaal 13 TeV (tera-electronvolt) oftewel 0.00002 Joule. Deeltjes van deze energie botsen zelfs dagelijks tegen je aan in de vorm van kosmische straling, voornamelijk protonen [1].

Hoewel het effect van een zo'n botsing minimaal is, is het wel degelijk schadelijk. Onderweg ioniseert het deeltje andere deeltjes die het tegenkomt in je lichaam. Ionisatie houdt in dat het deeltje energie overbrengt aan andere deeltjes waardoor die een elektron kwijtraken. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor veranderingen in het DNA. Hetzelfde gebeurt bij straling die vrijkomt door radioactiviteit. In grotere hoeveelheden zul je dus last krijgen van stralingsziekte.

De snelheid waarmee het deeltje energie kwijtraakt door ionisatie (en dus de schadelijkheid) wordt beschreven door de Bethe-Bloch formule [2]. Gek genoeg zijn deeltjes met meer energie (en dus hogere snelheid, β) juist minder schadelijk omdat ze minder tijd hebben om interacties aan te gaan. Bij energetische deeltjes is het dus vooral de hoeveelheid deeltjes die schadelijk is en niet de energie van de deeltjes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat er exact zou gebeuren als het toch zou lukken, is onzeker. Het een en ander hangt af van de vraag door hoeveel deeltjes je geraakt wordt, hoeveel daarvan met de deeltjes in je lijf botsen en welke fractie simpelweg door je lijf heen schiet zonder iets te raken. Als de versneller losse protonen zou afvuren, zou je nog een redelijke kans hebben het verhaal na te kunnen vertellen, maar aangezien elke straal grofweg 320 biljoen deeltjes bevat is de kans dat de LHC een gat in je lijf of hoofd brandt, veel groter.
Eén deeltje zou je waarschijnlijk nog overleven(ook te zien van de plaats waar het je raakt),hoe meer deeltjes hoe kleiner de kans op overleving.
fremar