Is het mogelijk om photonen (lichtdeeltjes) op elkaar te laten botsen?

Toen ik twee laserpointers tegen elkaar scheen kwam ik deze vraag. Ik weet dat ze geen massa hebben. Een golf of deeltje zijn. Een soort pakketje. Dus wat voor deeltjes komen er na een botsing.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.7K
fremar
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/277691/botsen-lichtdeeltjes/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Na zo'n botsing krijg je gewoon weer twee photonen omdat er niet voldoende energie is om andere deeltjes te maken. Hans Euler en Bernhard Kockel hebben in 1935 voor het eerst uitgerekend wat de werkzaame doorsnede is voor photon-photon verstrooiing bij lage energieën (lager dan de elect) Uit hun berekening: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Hans_Euler_Über_die_Streuung_von_Licht_an_Licht_nach_der_Diracschen_Theorie_1936.pdf (uitgevoerd met de gewone quantummechanica wat ontzettend bewerkelijk is vergeleken met de moderne methoden die iedere natuurkunde student tegenwoordig leert) volgt dat de cross sectie voor zichtbaar licht photonen rond de 10^(-70) cm^2 is. Met een 5 mw laserpointer heb je een flux van rond de 1.25*10^18 photonen/(s cm^2) , en over een lengte van 1 meter zul je rond de 4*10^7 photonen van iedere laser hebben. Dat is dus een botsing per 6*10^36 jaar over een meter lengte.

Antwoorden (1)

Na zo'n botsing krijg je gewoon weer twee photonen omdat er niet voldoende energie is om andere deeltjes te maken. Hans Euler en Bernhard Kockel hebben in 1935 voor het eerst uitgerekend wat de werkzaame doorsnede is voor photon-photon verstrooiing bij lage energieën (lager dan de elect) Uit hun berekening:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ae/Hans_Euler_Über_die_Streuung_von_Licht_an_Licht_nach_der_Diracschen_Theorie_1936.pdf

(uitgevoerd met de gewone quantummechanica wat ontzettend bewerkelijk is vergeleken met de moderne methoden die iedere natuurkunde student tegenwoordig leert) volgt dat de cross sectie voor zichtbaar licht photonen rond de 10^(-70) cm^2 is. Met een 5 mw laserpointer heb je een flux van rond de 1.25*10^18 photonen/(s cm^2) , en over een lengte van 1 meter zul je rond de 4*10^7 photonen van iedere laser hebben. Dat is dus een botsing per 6*10^36 jaar over een meter lengte.