Waarom lijkt het op TV soms dat wielen achteruit draaien?

Ik weet zelf het antwoord en heb deze uitglegd aan mijn dochter die er om vroeg. Maar ben benieuwd of andere mensen hier ook wel eens bij stil staan en weten hoe dit komt. (zonder te googlen :-) )

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (8)

Interferentie is dat...

dus is gezichtsbedrog... vooral bij tl-licht... tl-licht is licht dat 100 keer per seconde aan en uit gaat, daar is veel interferentie, bij licht van gloeilampen is dat minder, die gaan niet zozeer aan en uit...
Stel je voor dat je knippert 1 keer per seconde en een wiel draait langzaam, maar dan net wat langzamer dan 2 keer per seconden, dan zie je het langzamer draaien dan 1 keer per seconde... zodoende
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat de wielen gefilmd zijn. Ze gaan zo snel dat de filmcamera niet al die beeldjes kan vastleggen. Dus het wiel draait zegmaar 1 rondje (foto1), nu 9/10 van een rondje (foto2) etc. De camera kan gewoonweg niet sneller die beeldjes opnemen... Dacht ik :P
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Op de film wordt op elk opeenvolgend beeldje de stand van het wiel net een stukje voor de volledige omwenteling afgebeeld. Gaat het wiel sneller draaien dan lijkt het even stil te staan en bij nog sneller draaien lijkt het weer vooruit te draaien."

(Met dank aan cocon.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is niet alleen op tv zo dat is ook als je er direct naar kijkt. Het is een "foutje" in ons brein.

Onze ogen proberen te interpreteren wat we zien. Omdat we niet elke microseconde kunnen verwerken doen we dat ik grotere sprongen. Daarna maakt ons brein daar een logische bewegend beeld van. Soms maken we daarbij een fout en denkt ons brein dat de wielen terugdraaien. Dit fenomeen zie je bij alle snel draaiende objecten zodals propellers en helikopter rotors

Toevoeging:

Met een camera komt er nog weer wat anders bij kijken. Maar dat is al beschreven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt wat hier bovenstaat, met zulke snelle omwentelingen zie je dit verschijnsel inderdaad, interferentie. Hoe het precies zit is lastig te berekenen. De banden hebben bijvoorbeeld een toerental van 78 rondjes per seconde, dit wordt gefilmd met een camera van bijvoorbeeld 25 frames per seconde, vervolgens wordt het uitgezonden op je tv: 50 hertz of 100 hertz en daarna registreert je oog het weer, met ook weer een x aantal frames per seconde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het is niet aleen zo op tv maat ook in real live.
kijk maar als je bij een stop licht bent naar de auto naastje de velgen beginnen opeens de andere kant op te draaien op een x aantal km/h
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit gebeurt alleen als de wielen door kunstlicht (met 50hz wisselspanning) worden belicht. Door zonlicht kan dat effect never nooit niet optreden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Echt wel!
Het effect heet geen interferentie maar stroboscopie en is hierboven het best beschreven door Ireauna.
In tegenstelling tot wat sommigen beweren is het geen 'fout' in onze ogen en komt niet 'real live' voor. Tenzij je een filmcamera ipv ogen hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Toch zie je het echt ook zonder camera. Het woord fout is wellicht niet helemaal goed gekozen. (overigens staat nergens: fout van de ogen) Het is eerder een resultaat van de manier van hoe onze hersenen beeld interpreteren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
'fout van de ogen' had moeten zijn 'foutje in ons brein'. Als je antwoordt kun je nl de antwoorden van de anderen niet zien, wat het letterlijk citeren wat lastig maakt. Maar aan de juistheid van het antwoord doet dit uiteraard niets af.
Zover ik begrepen heb ,kunnen onze ogen een bepaald aantal beeldjes per seconde zien. Bij een draaiend wiel komen we soms beeldjes te kort en is het volgende beeldje niet een klein stukje vooruit ,maar een klein stukje achteruit. Het kan ook gebeuren dat , het volgende beeldje dat we zien, precies een beeldje terug is, dat betekent dan dat het beeldje vooruit wordt opgeheven door het beeldje terug, met als gevolg dat het draaiende wiel stil lijkt te staan. zien we even beeldjes genoeg dan draait het wiel vooruit, zien we er even te weinig dan draait het wiel achteruit. Is het nog te volgen?