Als je batterijen parallel schakelt, wat zal er dan gebeuren met de spanning?

Bijvoorbeeld ik schakel 3 1,5V batterijen en 1 batterij van 4,5V aan elkaar, wat zal de spanning dan hiervan zijn? En wat zal de spanning zijn als ik alle batterijen in serie schakel behalve de batterij van 4,5V?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

Als je 3x 1,5 volt en 1x 4,5 volt achter elkaar zet, dus + aan - aan + aan - enz. (in serie), dan heb je uiteindelijk een bronspanning van 9 volt.
Als je 3x 1,5 volt is serie schakelt, en je zet deze schakeling parallel aan een batterij van 4,5 volt, dan heb je een bronspanning van 4,5 volt. (Maar wel met een hogere
stroomsterkte).
jc54
5 jaar geleden
WimNobel
5 jaar geleden
Maar wat gebeurt er als je alle vier parallel schakelt?