Als delta(x) klein is dan deeltje snelheid groter c of massa oneindig?

Beginsel Heisenberg is delta(x).delta(p)>=h/(2pi).h constante planck. c lichtsnelheid limiet snelheid in het vacuüm volgens Einstein.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

delta(x) is niet de positie van het deeltje, maar de onzekerheid in de positie. Als delta(x) klein is, is delta(p) dus groot. Dat wil zeggen dat dan de onzekerheid in de impuls groot is.

De impuls kan willekeurig groot worden. Niet doordat het deeltje sneller gaat dan de lichtsnelheid, maar doordat de massa toeneemt bij toenemende snelheid.

Dus een grote delta(p) betekent een grote onzekerheid in de impuls. Dat betekent een grote onzekerheid in de snelheid, maar die snelheid kan (in welk inertiaalstelsel dan ook) nooit groter worden dan de lichtsnelheid c. Door de onzekerheid in de impuls (en dus, indirect, in de snelheid) is er ook een grote onzekerheid in de massa van het deeltje.
Cryofiel
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus.
Vs verwart de waarde met de onzekerheid.